Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order

Door YoniVL, 23-07-2019 16:27

[Geschreven door Joeri]

Ongeveer tien jaar geleden verscheen Marvel: Ultimate Alliance 2. Deze game haalde gemixte scores en behaalde geen hoge verkoopcijfers. Nu, tien jaar later, probeert ontwikkelaar Team Ninja het opnieuw met Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order. Marvel personages zijn momenteel populairder dan ooit en men hoopt hier handig op te kunnen inspelen. Zal dit derde deel de franchise nieuw leven inblazen?

Het verhaal van Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order leunt aan bij de recente Avenger films. Dat is op zich ook wel logisch, omdat Thanos met zijn Infinity Gauntlet ook in heel wat comics verschijnt. Het verhaal is eerder licht van aard en kent voldoende spannende maar ook hilarische momenten. Tal van Marvel personages maken hun opwachting. Denk hierbij aan de Avengers, Deadpool, Spider-Verse personages en X-men. Men heeft duidelijk flink wat aandacht besteed aan het design van de helden. Ze zien er niet alleen erg goed uit, ze klinken ook goed en sommige stemmen zullen zelfs bekend voorkomen. Zo hebben de stemacteurs van Spider-Man 4 ook hier hun stemmen geleend aan Peter Parker en Miles Morales.

Er zijn in totaal 36 verschillende superhelden om uit te kiezen en je kunt zelf je eigen team samenstellen. Hierbij is het de bedoeling om een goede balans te zoeken tussen de verschillende vechtstijlen. Een team bestaat uit vier helden en in elk level zul je je langs een horde vijanden moeten worstelen. Erg veel tactiek komt er nooit bij kijken, de meeste vijanden lopen gewoon recht op je af en spammen dezelfde paar aanvallen. De gameplay is dan ook vrij simplistisch en kent niet veel diepgang. Het level design kent weinig variatie en deze combinatie zorgt voor een dip halverwege de game. De laatste paar uren van de campaign maken echter veel goed met veel cinematische cutscenes, opzwepende muziek en plottwists. Het is alleen jammer dat het spel deze kwaliteit niet toont doorheen het hele spel.

Naast het eenvoudige button bashen kun je ook speciale aanvallen timen om zoveel mogelijk schade te doen. De zogenaamde Synergy Skills combineren de kracht van twee superhelden tot een unieke combinatie. Zo kun je bijvoorbeeld de Webspinner kracht van Spider-Man gebruiken om vijanden vast te pinnen om er dan vervolgens Wolverine op af te sturen met zijn Claw Strike. Er zijn tal van combinaties en wanneer je er eentje correct weet uit te voeren, geeft het erg veel voldoening. Het pad naar de verschillende eindbazen ligt vol met allerlei puzzels die je ook enkel met behulp van deze combinaties kunt oplossen.

De eindbazen kennen telkens unieke aanvallen en manieren om ze te verslaan. Alles wordt mooi in beeld gebracht, van de mist van Mysterio tot de tentakels van Doc Ock. Telkens weer vormt een eindbaas een heus spektakel wanneer je hem of haar eindelijk ontmoet. Echter is het allemaal nogal veel van hetzelfde en dat speelt je na verloop van tijd wel parten. Je loopt letterlijk van het ene gevecht naar het andere, zonder dat er pauzemomenten zijn om even iets anders te gaan doen. De cutscenes vormen een goede afleiding maar ze zijn maar van korte duur en voor je het weet ben je alweer je vuisten door vijandige schedels aan het rammen. Wat meer variatie zou zeker welkom zijn geweest. Daar komt ook nog eens bij dat de camera erg onbetrouwbaar is. Hierdoor kun je jezelf soms niet zien wanneer je om een hoek aan het vechten bent. Doordat de camera ook soms onverwacht van positie verandert, mis je soms aanvallen.

Een ander minpunt is de introductie van vele personages. In het begin van de campaign heb je enkele superhelden om uit te kiezen. Alle andere helden zul je tijdens het spel ontmoeten en vrijspelen om mee te laten vechten in je team. Je zult hier echter maar zelden gebruik van maken. Want als je Wolverine na veel bloed, zweet en tranen naar level 25 hebt gebracht, ga je heus geen wissel doen naar een Nightcrawler van level 1. Dit zou je team weer veel zwakker maken aangezien je op lage levels kleinere levensbalken en zwakkere aanvallen hebt.

De meeste fun zul je beleven wanneer je met enkele vrienden samen aan het spelen bent. De gameplay voelt hier minder repetitief aan en je kunt al je aanvallen tot in de puntjes timen om extra schade aan te richten. Dit is niet het geval wanneer je in je eentje speelt. De computergestuurde personages doen hun groepsaanvallen zonder enige waarschuwing en je hebt maar een fractie van een seconde tijd om hierop in te spelen en een combinatie-aanval te vormen.

Tenslotte zijn er nog de Infinity Trials. Dit is een game modus die  niets met het verhaal te maken heeft en je voor een reeks uitdagingen zet. Deze uitdagingen bestaan vaak uit korte missies waarbij je vijanden tegen de tijd moet verslaan. Als je hierin slaagt dan verdien je sterren. Met deze sterren kun je dan weer beloningen vrijspelen zoals extra kostuums voor elke superheld. Je kunt hier ook extra ervaring opdoen om te levelen. Deze game modus is uitdagender dan de gameplay van de campaign en zal je nog heel wat extra uren weten te entertainen.

Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order is een erg charismatische game die lekker wegspeelt. Het is alleen jammer dat de gameplay en de levels zo vaak in herhaling vallen. Verschillende bugs kunnen het spelplezier soms ook wat verpesten. Het einde van de campaign maakt echter veel goed, het lijkt haast wel of je een compleet andere game aan het spelen bent. Dit spel is op zijn best wanneer je met enkele vrienden je favoriete groep superhelden samenstelt en het allemaal niet al te serieus neemt. Met tal van superhelden, aanvallen, kostuums en combinaties zullen de meeste Marvel fans de minpunten wel over het hoofd kunnen zien en heel wat uren plezier beleven.

• Veel content
  • Co-op
  • Infinity Trials