Growtopia

Door YoniVL, 05-08-2019 15:16

Growtopia

[Geschreven door Joeri]
[Gespeeld op Nintendo Switch]

Growtopia is een free-to-play online sandbox game waarin tal van spelers hun fantasie de vrije loop laten. In deze 2D-game moeten spelers grondstoffen verzamelen, voorwerpen bouwen en eigen werelden creëren. Het is mogelijk om dit in je eentje te doen of met de hulp van anderen. Android, iOS en pc-gebruikers kunnen dit spel al meer dan zes jaar spelen en nu is het de beurt aan de consoles. Wij gingen aan de slag met Growtopia op de Switch om uit te zoeken hoe het spel eruit ziet na al die jaren.

Na een redelijk korte tutorial word je losgelaten in een wereld waarin je kan doen en laten wat je maar wil. We hebben het inmiddels al in tal van games gezien, waaronder Minecraft en Terraria. Je verzamelt in het begin grondstoffen door er met je vuisten op te slaan, hiermee bouw je vervolgens voorwerpen en werktuigen die je leven makkelijker maken. Het aantal voorwerpen dat je kunt maken is uitgebreid en er zit ook best wel wat humor in verwerkt. Bijvoorbeeld: Je slaat op modder? Je krijgt een modderzaadje. Je slaat op paddestoelen? Je krijgt een paddestoelzaadje. Als je de deze twee zaken probeert te combineren, dan krijg je een paar stinksokken. En we gebruikten inderdaad het woord modderzaadje. Alle grondstoffen kunnen als zaadje geplant worden en na verloop van tijd zal het geplante item aan een boom komen te groeien. Zodoende heb je een eindeloze voorraad van bijvoorbeeld zand, zolang je maar geduldig alles laat groeien.

Blokken die je in je inventaris hebt geplaatst, kun je plaatsen in de wereld rondom je. Echter bestaat de inventarisbalk maar uit vier plekken en dus zul je erg vaak moeten wisselen naar een groter menu om uit een lijst met meerdere voorwerpen te kiezen. Dit grotere menu is initieel redelijk beperkt en enkel door gems te spenderen kun je dit uitbreiden. Gems zijn de ingame munten waarmee je extra functionaliteiten kunt aanschaffen. Deze gems kun je verdienen door taken uit te voeren in het spel, maar je kunt er ook echt geld tegenaan gooien. Erg belangrijke zaken zitten op deze manier verstopt achter een paywall van gems. Zo zal elke andere speler in het spel vrije toegang hebben tot je huis of zelfgebouwde zaken. Om je wereld te beschermen heb je een slot nodig en dat slot is enkel te verkrijgen met gems.

Als je echt een grote fan bent van Growtopia dan kun je zelf een VIP-pakket kopen voor 5,99 euro per maand. VIP-leden krijgen dagelijks gems, xp-boosts, exclusieve skins en nog veel meer voordelen. Je krijgt ook elke dag growtokens, waarmee je exclusieve voorwerpen kunt kopen zoals een geweer dat zand schiet, huisdieren etc. Het mooie is wel dat spelers die hun echte geld liever bijhouden, alle items ook wel op een of andere manier kunnen verkrijgen. Alleen zal dat wel heel wat uren gameplay kosten.

Grafisch ziet het spel er redelijk kinderlijk en simpel uit. Het doet terugdenken aan de flashgames die je rond de eeuwwisseling op je browser kon spelen. De animaties zijn ondermaats en alles dat je doet zoals het slaan met je vuisten ziet er knullig uit. Laat ons duidelijk zijn dat pixel-art bijzonder mooi kan zijn, maar Growtopia slaat daarbij helaas de bal grondig mis. Ook de muziek is heel beperkt en de soundtrack zal je hersenen uithollen na enkele uren spelen, zoals een rivier die golf na golf tegen de berm knalt.

Het doelpubliek van Growtopia bestaat voornamelijk uit kinderen. Alles ziet er kleurrijk uit en alle aspecten van het spel stralen een non-agressieve speelsheid uit. Ouders kunnen wel best even de instellingen induiken om de chatopties aan te passen. Spelers kunnen namelijk berichten sturen naar elkaar en de combinatie anonimiteit en online vormen gegarandeerd een kleurrijke woordenschat. Echter zijn de meeste spelers erg vriendelijk en wordt er naar hartelust samen gebouwd, onderhandeld en gewerkt.

Growtopia is een bouwspel dat je een zekere jeuk geeft die pas bevredigd zal zijn wanneer je alle bestaande objecten hebt verzameld. Wie geen geld wil uitgeven, zal alles kunnen verzamelen maar zal hier een zee aan tijd voor moeten opofferen. Alles heeft ook een prijs en die kun je natuurlijk ook betalen met echt geld. Het online aspect is leuk en kent genoeg functionaliteit. Het is alleen jammer dat het spel nogal knullig oogt en sommige zaken zoals het menu en de inventaris niet goed zijn uitgewerkt. We kunnen Growtopia aanbevelen aan jongere gamers en fans van bouwgames, maar er zijn veel betere spellen in het genre.

• Veel voorwerpen te ontdekken
  • Uniek groeimechanisme
  • Gratis speelbaar