Madden 20

Door YoniVL, 02-09-2019 15:15

Madden NFL 20

[geschreven door Joeri]

Een gesprek over American Football zul je in België niet al te vaak horen. Enkel tijdens de Super Bowl wil men al eens een wedstrijd kijken en dan nog denkt men maar al te vaak dat het rugby is. Maar American Football is wel degelijk een volwaardige sport en ook hier in België wordt deze uitgeoefend door 18 teams zoals de Antwerp Argonauts en de Leuven Lions. Het nieuwe Madden NFL 20 bevat enkel de Amerikaanse liga en het is al de 33ste game uit de reeks. Is Electronic Arts er deze keer in geslaagd om ook met deze versie een touchdown te scoren?

Madden NFL 20 bevat vier verschillende modi: Exhibition, Face of the Franchise, Franchise en Madden Ultimate Team. De Exhibition modus is het klassieke Madden zoals we dat al jaren kennen. Je kunt hier snel een offline of online wedstrijd starten met maximaal vier verschillende spelers. Er zijn tal van instellingen die je kunt aanpassen om de game helemaal naar je hand te zetten. Zo kun je het tijdstip, de locatie, de outfits, blessures en nog veel meer aanpassen. Er zijn tal van outfits beschikbaar die momenteel niet meer actief zijn, maar die in het verleden door de teams werden gedragen. Wie snel aan de slag wil, kan best een snel potje Exhibition starten.

Madden NFL 20 screenshot

Face of the Franchise is de nieuwe verhaalmodus waarbij je in de huid kruipt van een quarterback die je helemaal kunt opbouwen zoals je dat zelf wil. Het verhaal wordt verteld door knappe cutscenes en zelfs filmpjes met echte nieuwslezers. Je komt eerst terecht in een college team en het is de bedoeling dat je in de NFL terechtkomt en je team naar gloriedagen brengt. Helaas eindigen de cutscenes al na de NFL draft. Hierna krijg je geen filmpjes meer te zien die het verhaal dragen. Alles wordt verder uitgelegd door middel van tekstberichten. Het verhaal blijft hierdoor enorm eenvoudig en gaat nooit ergens naartoe. In vergelijking met andere sportgames komt de Face of the Franchise modus hierdoor nogal gemakzuchtig over.

In de Franchise modus kies je je favoriete team en leid je ze van de preseason naar de Super Bowl. Het verschil met Face of the Franchise is dat je nu geen verhaal doorloopt en geen cutscenes te zien krijgt. Je kunt eender welke positie kiezen in het team en die positie speel je gedurende het hele seizoen. Je kunt alles zijn gaande van linebacker tot running back en elke positie is best goed uitgewerkt. Echter heb je nooit veel impact op het verloop van het spel. Je kunt geen tactieken of aanpassingen doorvoeren en je kunt eigenlijk enkel iets doen als de bal toevallig jouw richting uitkomt. Het is erg goed dat elke optie beschikbaar is, maar de meeste functionaliteit haal je ongetwijfeld uit de positie van quarterback. Enkel in deze positie zul je de uitslag van wedstrijden kunnen bepalen. De Franchise modus lijkt dus voornamelijk een simulatie te zijn waarbij je gewoon de stroming volgt en weinig inbreng hebt.

Madden NFL 20 screenshot

Madden Ultimate Team is de modus waar de meeste spelers flink wat tijd zullen doorbrengen. Net zoals in de andere sportspellen van EA, kun je in Madden Ultimate Team je eigen droomteam samenstellen. Je selecteert je favoriete team en krijgt vervolgens enkele basisspelers toegewezen. Hierna kun je je team uitbreiden en versterken door uitdagingen aan te gaan, wedstrijden te spelen of lootboxes te kopen. Lootboxes zijn te koop met zowel ingame munten als met echt geld en kunnen alles bevatten zoals huidige en voormalige spelers, uniformen, logo’s, etc. Je kunt ingame munten verdienen maar je zult heel wat uren moeten spelen voordat je een lootbox kunt aanschaffen hiermee. Het hele systeem dwingt je bijna om echt geld uit te geven. Doe je dit niet, dan zul je erg vaak verliezen in dit pay-to-win systeem.

De gameplay is doorheen de jaren vrijwel hetzelfde gebleven en dat is in Madden NFL 20 niet anders. De grootste aanpassing is het nieuwe X-Factor systeem waarbij de beste spelers extra kwaliteiten kunnen verdienen. Elk team heeft zes spelers die een X-Factor hebben en om deze X-Factor te activeren, moet je per wedstrijd aan een bepaalde vereiste voldoen. Bijvoorbeeld: Als je met quaterback Drew Brees vijf opeenvolgende passen uitvoert die 5+ yards ver gaan, dan wordt zijn X-Factor geactiveerd. Voor Brees betekent dit dat hij even accuraat blijft gooien, zelfs wanneer hij bijna gesackt wordt.

Madden NFL 20 screenshot

Dankzij de lange geschiedenis van de Madden franchise, zijn er heel wat opties, tactieken en functies waar beginnende spelers niet meteen weet van zullen hebben. Door een gebrek aan een goede tutorial modus, slaat Madden NFL 20 de bal mis. Nieuwe spelers zullen erg veel wedstrijden moeten doorlopen voordat ze een goede kennis van zaken hebben. Vooral online is het verschil erg groot daardoor. Het ranking systeem is niet altijd even gebalanceerd en zo zul je meestal tegen veel sterkere of zwakkere tegenstanders uitkomen. Ook in Ultimate Team is de verdeling niet al te best en de gemiddelde score van beide teams ligt vaak ver uit elkaar.

Madden NFL 20 is de som van alle voorgaande spellen uit de franchise en alles voelt dan ook erg fijn aan. Er zijn vrijwel geen glitches of errors en de gameplay is bijzonder vlot. De online connectie is uitermate goed, er rekening mee houdend dat je voornamelijk tegen Amerikaanse spelers zult uitkomen. De toevoeging van X-Factor is erg gebalanceerd en brengt een extra laag tactiek naar voren. Echter had het allemaal net wat meer mogen zijn. De franchise modi zijn kaal en saai om te doorlopen en er zijn te weinig toevoegingen. Electronic Arts heeft duidelijk op veilig gespeeld, maar dat zal de gemiddelde fan van American Football niet deren.

• Toevoeging van X-Factor
  • Gameplay is erg vlot
  • Knappe graphics