NBA 2K20

Door YoniVL, 10-09-2019 15:39

In België is basketbal aan een kleine opmars bezig. Het is zeker en vast niet de grootste sport – die prijs is weggelegd voor Koning Voetbal – maar onder andere dankzij de prestaties van het vrouwenbasketbal en de plek van de Antwerp Giants in de Final Four van een Europese beker komt het spelletje toch net iets meer onder de aandacht. Dat is natuurlijk nog niets vergeleken met de NBA in de Verenigde Staten. Voor de fans van die competitie is er ook dit jaar weer een NBA 2K die je alle aspecten van de sport laat voelen.

2K Sports brengt met NBA 2K al meerdere jaren de beste basketbalgame en het wil daar met NBA 2K20 nog minstens een jaartje extra aan breien. Daarom wordt er ook niet te veel gesleuteld aan de gameplay. Fans van de reeks die de voorbije jaren NBA 2K in huis haalden, die zullen ook dit jaar snel weten hoe ze een basketbalwedstrijd moeten spelen. En dat is met recht en reden, want de specifieke "on court" gameplay van de reeks zit al jaren heel goed.

NBA 2K20 screenshot

Ja, hier en daar zijn enkele kleine aanpassingen, waarbij spelers vooral nog net iets meer van elkaar kunnen worden onderscheiden door kleine verschillen in hun manier van spelen, maar in het algemeen speelt NBA 2K20 zoals we dat gewend zijn van de reeks.

De meeste gamers zullen bij het opstarten snel in de MyCareer mode duiken, waar je de kans krijgt om een jonge speler uit te bouwen tot een absolute superster. De beginfase wordt mooi omkaderd met een klein verhaaltje, om het allemaal wat spannender te maken, maar echt overweldigend is dat niet. Dat is ergens wel jammer, want met Idris Elba, Rosario Dawson en Thomas Middleditch doet er flink wat groot talent mee. De aanloop naar je eerste seizoen in de NBA is wel tof om te volgen, zeker voor de niet-kenners. Je zal immers alle tussenstappen moeten doorlopen, zoals de NBA-testen en de Summer League om je plek in de draft af te dwingen. Eens je dat gehaald hebt, krijg je hier en daar nog wel wat dialoogopties, maar wordt de focus verlegd naar de wedstrijden en je training.

Die training is nodig om sneller je attributen te laten stijgen – al gaat het dan nog steeds tergend traag – maar wordt na een tijdje wel vervelend. Er zit niet zoveel variatie in en je krijgt al vlug het gevoel dat je steeds hetzelfde doet.

Om je vaardigheden te laten stijgen, heb je niet enkel goede trainingen en wedstrijden nodig, maar ook geld. Veel geld. Wij kregen gelukkig een Legend Edition toegeschoven voor onze review, waardoor we meteen over een pak coins beschikten, maar als je die niet hebt, dan kan NBA 2K20 een flinke grind worden, tenzij je natuurlijk wat geld uitgeeft aan microtransacties. Ook op andere plekken in de game komt dat aspect naar boven.

Al bij al is MyCareer wel een mode waar je heel wat tijd kan spenderen en heel veel plezier aan zal beleven. Alleen jammer dus dat de groei van je personage tergend traag gaat, omdat de ontwikkelaar je richting microtransacties wil duwen. Neem daar nog eens bij dat je diezelfde munten ook moet gebruiken om nieuwe kleding enzovoort aan te kopen en je weet dat je heel wat wedstrijdjes mag spelen voor je voldoende geld binnen hebt.

Wil je toch liever een volledig team onder handen nemen, dan heb je verschillende mogelijkheden. MyTeam is het Ultimate Team van NBA 2K20 (of FUT is het MyTeam van FIFA, afhankelijk van je visie). Dat wil zeggen dat je heel wat kaarten mag verzamelen, challenges moet voltooien en wedstrijden mag spelen om je team uit te bouwen. De mode is heel uitgebreid en geeft je verschillende manieren om vooruitgang te boeken, maar zoals je kan vermoeden hebben ook hier microtransacties hun plaats. Wie online speelt kan dus al snel op een pay2win probleem stuiten. Blijf je offline, wat in NBA 2K20 helemaal geen probleem is, dan is dat minder het geval.

In MyLeague krijg je de vrijheid om je team en de competitie zelf samen te stellen en dat team kan ook een team uit de WNBA zijn. Die is in NBA 2K20 immers voor het eerst volledig aanwezig en de toevoeging werd met respect en niet zomaar snel gedaan.

MyLeague is de mode voor de echte kenners, aangezien je hier echt wel alle aspecten van het leiden van een club moet kennen. Zeker als je kiest voor MyGM, waarbij je de grootste en de kleinste details van een NBA franchise moet managen.

NBA 2K20 blinkt ook uit in de omkadering van de wedstrijden, met voor- en nabeschouwingen en nog een heleboel andere filmpjes. Dat is in het begin allemaal heel cool om te zien, maar na een tijdje heb je het daar wel mee gehad. Jammer genoeg is er geen enkele manier om al die omkadering uit te schakelen, waardoor je best wel wat tijd verliest tijdens het spelen van een wedstrijd. Voeg daar nog lange laadtijden aan toe en op den duur heb je het gevoel dat je meer gewoon naar je scherm aan het staren bent dan dat je effectief speelt.

Op vlak van gameplay is NBA 2K20 nog altijd het beste dat je kan vinden. Er is geen enkele basketbalgame dat zo goed het spelletje naar de virtuele wereld vertaalt. Jammer genoeg zijn microtransacties in bepaalde modi iets te prominent aanwezig en zorgen lange laadtijden en een overdaad aan omkadering er voor dat je net iets te veel tijd verliest met andere zaken.

• Gameplay nog steeds top
  • Meer dan voldoende content
79/100