The Surge 2

Door YoniVL, 26-09-2019 15:36

The Surge 2

Gespeeld op PS4
Geschreven door Joeri

Twee jaar geleden verscheen het science fiction spel The Surge. Dat was een echte souls-like game en dat betekent sterke vijanden, unieke werelden en ervaringspunten die je op de grond laat vallen elke keer je sterft. Het verschil is dat je handelt in mechanische onderdelen in plaats van zielen en checkpoints verdient bij zogenaamde Medbays in plaats van bij kampvuren. Met The Surge 2 probeert ontwikkelaar Deck13 de franchise verder uit te bouwen door de dingen wat grootser aan te pakken.

Je gaat van start door een personage te maken. Vervolgens stap je op een vliegtuig dat crasht door de gebeurtenissen uit het eerste spel. Nadat je ontsnapt uit een gevangenis, zul je materialen moeten verzamelen en vijanden moeten uitschakelen om te overleven. Je doel is om Jericho City te verkennen op zoek naar een klein meisje dat mogelijk iets te maken heeft met de crash van je vliegtuig. Het is meteen duidelijk dat je geen gewenste persoon bent en overal waar je komt, word je aangevallen door turrets, robots en zwaarbewapende soldaten. Gelukkig is er nog een ondergrondse beweging waar je je bij kunt aansluiten om steun te verkrijgen.

The Surge 2 screenshot

Het verhaal zet in The Surge 2 echter een stapje achteruit. Er zijn weinig interessante plotwendingen of momenten in het verhaal, dat best wel flinterdun is. Wie toch nog iets uit het verhaal wil halen, zal zelf moeten zoeken naar figuren om mee te praten, anders blijf je toch met heel wat vraagtekens achter. Het is dus vooral de actie die naar de voorgrond komt. Het systeem waarmee je je personage van upgrades voorziet, is hetzelfde gebleven. Je stapt in een Medbay en gebruikt al je verzamelde wapens en onderdelen om jezelf sterker te maken door een level te stijgen of door een hele uitrusting te bouwen.

Vervolgens start de actie en die voelt bijzonder goed aan. De besturing is zeer intuïtief, waardoor je al op zeer korte tijd vijanden de grond inboort en ledematen in het rond doet vliegen. Je kunt steeds een specifieke ledemaat aanvallen. Heb je bijvoorbeeld een been zwaar beschadigd, dan kun je deze met een rake klap verwijderen. Had die vijand ook nog eens een uitrusting aan dat been, dan krijg je hier de bouwplannen van.

The Surge 2 screenshot

Elke uitrusting en elk wapen heeft verschillende plus- en minpunten en het is aan jou om deze uit te spelen tegen vijanden. In sommige gebieden zul je bijvoorbeeld veel vijanden zien die met elektrische wapens vechten. Isolerende kledij aandoen is hier dus een zeer goed idee. De beste variatie zien we echter bij de wapens. Groot of klein, dichtbij of veraf, sloom of snel, ze vereisen allemaal een verschillende speelstijl, die ook nog eens erg mooi in beeld wordt gebracht.

Dit alles was ook aanwezig in het eerste spel. Deck13 heeft alles wat scherper afgesteld en kleine verbeteringen doorgevoerd. Zo is de wapenspecialisatie verwijderd. Hierdoor ging je beter vechten met een wapen naarmate je het vaker gebruikt. In Surge 2 word je echter aangemoedigd om alle wapens door elkaar heen te gebruiken. Daarnaast zijn er ook nieuwe shortcuts waardoor je snel tussen wapens en uitrustingen kunt wisselen.

The Surge 2 screenshot

Er zijn ook heel wat meer uitbreidingen die je op je wapens kunt zetten. Deze hebben vaak invloed op de schade die je doet of op de snelheid waarmee je beweegt. Maar er zijn ook heel specifieke upgrades. Zo is er bijvoorbeeld een module die alle uitgevoerde schade omzet naar meer hp op je levensbalk of een module die je veel meer uitrustingen tegelijk laat dragen. Deze upgrades kunnen de hele flow van een gevecht aanpassen.

De gebieden die je doorkruist zijn erg gevarieerd. Het ene moment loop je door de stad, het andere moment loop je over de daken of in de riolen. Elk gebied heeft hierdoor ook zijn eigen gameplay elementen. In steden kun je je makkelijk schuilhouden achter pilaren of wagens, in riolen moet je uitkijken dat je niet in giftig water loopt en op de daken moet je ervoor zorgen dat enkel de vijanden een onfortuinlijke val maken. Hoewel je vanaf het begin al naar elk gebied kunt wandelen, heeft elk gebied zijn eigen vijanden. Doordat er grote verschillen in level kunnen ontstaan, heb je eigenlijk geen vrije keuze en moet je wel het verhaal volgen.

Alles klinkt tot hiertoe best wel goed maar er zijn ook minpunten in The Surge 2. Zoals gezegd is het verhaal niet zo sterk en er is dan ook niet zoveel interactie met andere figuren. Je krijgt zijmissies om uit te voeren, oneliners om aan te horen en af en toe is er een audiotape om af te spelen. Het blijft echter zeer beperkt waardoor je soms gewoon blindelings van het ene gevecht naar het andere loopt, zonder dat je goed weet waarom. Het spel heeft ook te kampen met pop-ups waarbij vijanden soms vanuit het niets gespawned worden. Wanneer er veel tegelijk gebeurt op het scherm, durft de kwaliteit van de graphics ook naar beneden te gaan. Hoewel de glitches nooit spelbrekend zijn, breken ze wel de immersie.

The Surge 2 slaagt er in om een erg goede Souls-like game te zijn. De gameplay is erg goed uitgewerkt en het voelt gewoon lekker om iemand in stukken te hakken. De vijanden en vooral sommige eindbazen zijn bijzonder pittig, maar net door deze vlotte gameplay blijf je teruggaan voor meer en laat daar net de kracht zitten van The Surge 2: Het is gewoon leuk! Er zijn inderdaad wel wat grafische problemen en het verhaal heeft niet veel om het lijf, maar de totaalsom van The Surge 2 blijft uitermate positief.

• Vlotte gameplay
  • Variatie in wapens
  • Leuke omgevingen