GRID

Door YoniVL, 09-10-2019 17:05

Met GRID krijgen we nog eens een reboot van een reeks uit vervlogen tijden. De eerste GRID verscheen ongeveer tien jaar geleden en nu krijgen we dus een herstart van de reeks. De allereerste GRID kende een groot succes, dus het is nog maar de vraag of deze versie aan het origineel kan tippen.

Wat onmiddellijk opvalt bij het spelen van GRID is dat er niet te veel tijd besteed is aan allerhande poespas. Je hebt een career mode, multiplayer en de mogelijkheid om wat losse races te organiseren. Splitscreen is nog niet aanwezig, maar die moet volgens de ontwikkelaar later toegevoegd worden.

Voor de rest valt er eigenlijk niet zo heel veel te doen in GRID. We springen dan maar wat snel in de career mode, aangezien die ons in principe het langste aan de praat moet houden. Van bij de start krijgen we meteen te zien wat we allemaal kunnen aanvangen. In totaal zijn er een honderdtal events, die soms nog eens onderverdeeld worden in verschillende races. In 80 procent van de gevallen gaat het over een gewone race, de andere keren mag je een time attack aangaan. Echt veel afwisseling is er op dat vlak niet te vinden.

Gelukkig is er wel nog een onderverdeling in verschillende categorieën, waardoor je wel met verschillende wagens kan racen. Om het spel "uit te spelen" moet je in vier van de zeven categorieën in tien verschillende events de top drie halen en vervolgens de showdown winnen. Slaag je daar in, dan mag je deelnemen aan de GRID World Series, om je tot ultieme kampioen te kronen.

Dat klinkt als een vrij klassieke career, maar eigenlijk gaat het hier over een wel heel minieme versie. Er is geen echte vorm van vooruitgang - na een race verdien je wat XP en wat geld - waardoor je nooit het gevoel hebt dat je nu een stapje beter moet doen dan voorheen. De races blijven voornamelijk van hetzelfde niveau. Een echte leercurve is er dus niet te vinden en dat neemt toch een stuk van de spanning weg. Niets aangenamer dan eindelijk die moeilijke race te winnen. Als speler kan je er natuurlijk wel voor kiezen om de moeilijkheidsgraad zelf de hoogte in te jagen, en ervaren racers zullen dat zeker doen, maar voor de gemiddelde gamer zou het toch fijn zijn als er een bepaalde curve aanwezig is.

Het feit dat er ook maar weinig omgevingen in de game zitten, zorgt voor nog een extra factor aan verveling. In totaal kan je zeven omgevingen vinden in GRID, die dan ook nog eens beschikken over een aantal verschillende tracks. Je zal dus niet snel opnieuw over hetzelfde parcours rijden, maar je krijgt wel steeds dat gevoel. Met iets meer dan 70 wagens blinkt GRID ook op dat vlak trouwens niet uit.

Het klinkt nu alsof we extreem negatief zijn over GRID en op bepaalde vlakken is dat ook zo. Gelukkig trekt GRID heel veel recht met de handling van de auto’s. Die leunt in de richting van de arcaderacer, zonder helemaal die kant uit te gaan. Kleine foutjes worden niet keihard afgestraft, maar je wordt toch verwacht een beetje je best te doen om de auto op de baan te houden. Doe je dat niet, dan is de AI agressief genoeg om je eenvoudig aan de kant te zetten.

Ook grafisch ziet GRID er meer dan degelijk uit. De auto’s zijn goed uitgewerkt en het schadesysteem doet wat we er van verwachten. Schade kan in de game trouwens cosmetisch zijn of echt effect hebben. Op vlak van geluid heeft GRID de typische soundtrack die we bij zoveel van deze games horen en zijn ook de commentatoren niet echt bijzonder, al houden ze vaak genoeg hun mond, zodat ze je ook niet op de zenuwen werken. De auto’s klinken dan weer wel fantastisch en verschillend genoeg om echt geloofwaardig te zijn.

Zoals eerder gezegd is de splitscreen nog niet aanwezig, maar je kan wel online aan de slag. Je kan dat doen in een private race, waar jij de regels bepaalt, of een quick race, waar je zonder boe of ba ergens in een event wordt gesmeten. Je krijgt echt geen enkele keuze, wat wil zeggen dat je soms ook moet deelnemen aan events waar je helemaal de juiste auto niet voor hebt en je dus nog wat geld moet uitgeven om deel te nemen. Een vreemde keuze, zeker als je wat pech hebt en je niet genoeg geld hebt om deel te nemen.

GRID heeft ook een nemesis-systeem. Om te beginnen heb je sowieso al een teamgenoot, die wat extra geld voor je kan verdienen tijdens een race. Daarnaast heb je ook rivals, waarbij je wat extra geld en punten kan verdienen als je voor je rivaal eindigt in een race. Tijdens een race kan je ook een nemesis krijgen, als je iemand wat te hard op zijn zenuwen werkt. In principe zal die dan wat meer moeite doen om je het leven zuur te maken, maar daar hebben wij eigenlijk weinig van gemerkt.

GRID is een beetje vis noch vlees. Op vlak van handling is de game goed gemaakt, maar langs de andere kant zijn races vaak te eenvoudig en is het aanbod echt te beperkt. De inkleding is ook bijzonder droog gehouden, waardoor je nooit echt het gevoel krijgt dat je als speler echt iets hebt verwezenlijkt. GRID wordt zo een game voor echte racefans, maar zal het moeilijk krijgen om het brede publiek aan te spreken.

• Leuke handling
  • Sterk geluid
75/100