The Witcher 3: Wild Hunt (Nintendo Switch)

Door Phazon, 24-10-2019 16:40

Tijdens de onthulling van de Nintendo-Switch kon menig gamer zich al warm maken voor een groot RPG-avontuur in de vorm van Skyrim. Gaandeweg bleek de hybride handheld van Nintendo heel wat in zijn mars te hebben, met zeer geslaagde ports van onder andere Doom, Wolfenstein, Warframe etc. Nu is het tijd voor nog zo een 'onmogelijke' port, namelijk die van The Witcher 3. Je leest het goed, vanaf nu kunnen we op de Switch de wereld van Geralt ontdekken. Of The Witcher 3: The Wild Hunt Complete Edition een geslaagde overzetting is, kom je hier te weten.

Het logo van CD Projekt Red en Saber Interactive duikt even op het scherm alvorens Geralt of Rivia in volle glorie te aanschouwen is. Best wel even een surrealistisch moment als je even stil staat bij het feit dat een open world AAA RPG van enkele jaren geleden nu op een handheld speelbaar is. The Witcher 3: Wild Hunt weet dan ook het meest te imponeren in deze setting en daar willen we dan ook hoofdzakelijk op focussen. Overal waar je gaat, heb je nu een ontzettend uitgestrekte wereld boordevol quests, avonturen, gevechten en Gwent-games in handen.

Als de wereld en opzet van The Witcher volledig onbekend terrein zijn, raden we je alvast aan om onze review van The Witcher 3: Wild Hunt, alsook diens uitbreiding Hearts of Stone even te lezen. De laatste uitbreiding, Blood & Wine, mag er ook absoluut wezen. Je kan de uitbreidingen zonder probleem als standalone ervaren zonder eerst de main game uit te moeten spelen. Al deze content heeft men keurig op een 32GB-kaartje weten te proppen, zodat de speler niet een heleboel extra data moet downloaden. Bovendien komt het fysiek exemplaar ook met een paar kleine goodies zoals een map, stickerset en compendium-boek.

Om de port mogelijk te maken, heeft men natuurlijk heel wat aanpassingen moeten doorvoeren. Op die manier ziet het spel er eigenlijk net een tikkeltje minder indrukwekkend uit dan de pc-versie op minimale grafische settings. Best een sterke downgrade dus, maar gelukkig vallen een heleboel aanpassingen niet meteen op wanneer je de game op je Switch of Switch Lite in handheld modus speelt. Daar waar de draw distance duidelijk beperkter is, waardoor er bijvoorbeeld minder (zowel in aantal als kwaliteit) flora zichtbaar is, heb je wel een identieke NPC-count en lijkt de wereld bijgevolg even vol als de console- of pc-versie.

Tal van grafische effecten zoals partikels en magie zijn ook vrij degelijk intact gebleven en we doen zeker ons petje af voor de water en hair physics die toch in grote mate steeds aanwezig blijven. De prachtige zonsondergang en zonsopgang zijn ook prima intact gebleven. Alles tesamen wordt de Witcher 3-sfeer toch heel indrukwekkend en geloofwaardig naar het kleine scherm gebracht.

Het spreekt voor zich dat men geopteerd heeft voor een dynamische resolutie, eentje van 540p in handheld modus. Hier gaat dus ook een wisselende framerate mee gepaard, maar gelukkig weet deze het overgrote deel van de tijd mooi de 30fps aan te houden (ook tijdens gevechten) en zijn enkel een aantal plaatsen in de game erg gevoelig voor een framerate die meer naar de 20fps zal neigen.

Ondanks de textures en bestanden van mindere kwaliteit, zal het spel ook wat meer tijd nodig hebben om in te laden wanneer we deze met de andere consoles vergelijken. Reken toch op een tien é à vijftien seconden meer, al zal je het laadscherm enkel zien bij fast travel en het inladen van een save game. De wereld zelf wordt niet meteen door 'onzichtbare' laadtijden onderbroken en laadt tijdens het lopen en paardrijden vrij vlot in. Qua audio is de kwaliteit meer dan behoorlijk gebleven, iets waar recentere ports zoals Assassin's Creed III toch stevige compromissen dienden te maken.

Op tv ziet het geheel er natuurlijk al een pak minder indrukwekkend uit. Je hebt te maken met een dynamische 720p-ervaring alwaar diens gebreken en downgrades een pak duidelijker zichtbaar worden. Speel je dus hoofdzakelijk op een full hd- of 4k-scherm en beschik je ook over andere consoles, dan raden we toch aan om die versie boven de Switch te verkiezen.

Een port als The Witcher 3: Wild Hunt voor Switch beoordelen is geen gemakkelijke klus. Laat vooral de tekst en inhoud van de review bepalen of je al dan niet tot de doelgroep van deze port behoort. Zij die graag in handheld modus en onderweg op de Switch spelen, halen met deze game nog steeds één van de beste rpg-ervaringen van de afgelopen jaren binnen. Tientallen, zoniet honderden uren verhaal en avontuur staan je te wachten op een piepkleine cartridge. CD Projekt Red en Saber Interactive hebben met deze port de lat voor 'onmogelijke Switch ports' een pak hoger gelegd.

• Zeer indrukwekkende port
  • Alle content op èèn cartridge
  • Vermakelijke rpg