Journey For Elysium

Door YoniVL, 06-11-2019 16:19

Journey For Elysium

Geschreven door Joeri
Gespeeld op pc

Het gebeurt niet zo vaak dat er een game uitkomt van Belgische makelij en dus maken we bij 4Gamers elke keer een vreugdedansje wanneer ons klein belgenland een spel produceert. Ditmaal slaan Cronos Interactive en Mantis de handen in elkaar, met Journey For Elysium als resultaat. Deze zwart-witte puzzelgame laat je kennis maken met de Griekse mythologie en doet dat op een vrij kunstzinnige wijze.

In Journey For Elysium speel je een Griekse held die recentelijk is overleden. Hij stapt op een boot en zit gevangen in de onderwereld tussen leven en dood. Zijn doel is om het mythische Elysium te bereiken, een paradijs waar helden en gezegende mensen terechtkomen. Door puzzels op te lossen en herinneringen uit het verleden te ontrafelen, kan hij zichzelf beter leren kennen en het juiste pad bewandelen.

De omgevingen die je bezoekt zijn knap uitgewerkt. Het spel ademt de sfeer uit van het oude Griekenland door middel van zuilen, vervallen tempels, bombastische standbeelden en amforen. Het kleurenpalet bestaat enkel uit zwart en grijstinten, met goud voor schaduwen en beelden uit je herinneringen. Het heeft in het verleden gewerkt voor bijvoorbeeld indiegames als Limbo en Return of the Obra Dinnen het werkt ook voor Journey For Elysium. Het gebrek aan kleur zorgt ervoor dat alles net dat beetje meer mysterieus en grimmig aanvoelt. Het is echter wel nadelig dat sommige scènes en objecten hierdoor enkel van dichtbij goed zichtbaar zijn. Zo zie je op gegeven moment iets drijven op het water en wanneer je dichtbij komt blijken het grijpende handen te zijn die wijzen naar een checkpoint.

Het spel is volledig ontworpen voor virtual reality en dat merk je vooral aan de puzzels. Roeien, toortsen aansteken met vuurpijlen, oude ruïnes beklimmen of valstrikken ontwijken; de secties die je in beweging houden, bevatten de grootste uitdaging en zijn gewoon leuk om te doen. De visuele opdrachten zijn dan weer eerder saai of te eenvoudig. Omgevingen die gemaakt zijn voor VR zijn meestal niet zo groot en dan is het natuurlijk eenvoudig om een sleutel of munt te vinden, zeker wanneer je weet dat deze voorwerpen goudkleurig zijn en dus enorm afsteken tegenover de zwart-witte achtergrond.

Het roeien vormt een van de leukste aspecten, en is ook het best uitgewerkt. De bewegingen voelen erg natuurlijk en je kunt je gewoon afstoten van muren of rotsen. Het voelt erg realistisch aan en dat geldt eigenlijk wel voor alle bewegingen die je kunt uitvoeren. Zelfs beginnende spelers zullen zonder problemen in één sessie het spel kunnen uitspelen. In net geen twee uur tijd heb je alles ontdekt en rollen de credits voorbij. Het is alleen jammer dat er geen extra puzzels of terreinen worden vrijgespeeld. Na twee uur heb je dus alles gezien dat Journey For Elysium te bieden heeft.

Hoe je Journey For Elysium ook bekijkt, het vinkt alle vakjes aan van een indie-game: De graphics zijn zwart-wit, de omgeving is kunstzinnig en het verhaal probeert erg mysterieus te zijn. Hoewel andere games al soortgelijke zaken hebben geprobeerd, is de combinatie van dit alles hier toch wel zeer geslaagd. Toch stellen we ons vragen bij enkele keuzes van de ontwikkelaar. Waar is de herspeelbaarheid? Waarom enkel speelbaar met VR en niet op een gewone monitor? Journey For Elysium kost op het moment van schrijven 14,27 euro op Steam. Dankzij deze gunstige prijs en de vlotte gameplay kunnen we Journey For Elysium aanbevelen, maar enkel als je gek bent van puzzelgames of op zoek bent naar een unieke VR-game.

• Leuke setting
  • Vlotte gameplay
  • Mooi kleurenpalet