Football Manager 2020

Door YoniVL, 14-11-2019 17:16

Er zijn zo van die franchises waar het altijd bijzonder moeilijk is om het nieuwste deel te reviewen. Niet omdat de games zo slecht zijn, maar gewoon omdat het niet altijd even eenvoudig is om alle nieuwigheden duidelijk te ontdekken. Football Manager is zo’n reeks, maar met Football Manager 2020 doen we toch nog eens een poging.

Uit onze intro kan je al afleiden dat er aan de basis van Football Manager 2020 weinig veranderd is ten opzichte van de voorgangers. Je kruipt nog altijd in de huid van een voetbalmanager, waarbij je probeert om een club naar keuze naar de absolute top te loodsen. Dat doe je door de juiste trainingen en tactieken op te zetten, de juiste spelers te kopen en goed om te gaan met spelers, supporters en bestuur. Maak je de juiste beslissingen, dan stoot je door naar de top. Ga je in de fout, dan sta je voor je het weet op de keien en mag je op zoek naar een nieuwe club.

Wie de voorbije jaren Football Manager heeft gespeeld, zal ook in FM20 weer zijn weg vinden. De menu’s zijn natuurlijk hier en daar weer wat aangepakt, dus moet je altijd weer even zoeken voor je alles weet staan, maar aan de gameplay is op zich niet veel veranderd. Nieuwelingen krijgen dan weer een uitgebreide tutorial voor de kiezen, die nieuwe elementen toont wanneer je daar nood aan hebt. Dat is maar goed ook, want niemand kan zomaar elk aspect van FM20 in een klap opnemen als hij nog nooit een game uit de reeks heeft gespeeld.

Is er dan helemaal niets nieuws in FM20, buiten wat cosmetische verfijningen? Toch wel hoor. De onderdelen waar ontwikkelaar Sports Interactive het meest naar verwijst, zijn die op lange termijn, met het ontwikkelingscentrum en de clubvisie.

Die eerste moet je een beter overzicht geven op spelers die zijn uitgeleend en jonge talenten in je B-ploeg of bij de beloften. Door dat allemaal wat te combineren, en ook meteen de staff voor die teams daar neer te poten, moet je als speler een grotere kans hebben om jonge talenten naar je A-ploeg te laten doorstromen. Voor spelers die jaren aan een stuk dezelfde club leiden, is dit zeker een welgekomen extraatje. Vroeger kreeg je gewoon de selectie voorgeschoteld, zoals je die te zien krijgt bij je A-kern, maar veel van die informatie is niet zo nuttig bij jongere spelers. Het maakt je bijvoorbeeld niet veel uit hoeveel wedstrijden ze bij de beloften hebben gespeeld dat seizoen. Je wil vooral zien wat hun potentieel is en of ze vooruitgang maken. Het opleidingscentrum is voor de opleiders dan ook een welgekomen vernieuwing.

De clubvisie is een verbetering van de verwachtingen van je bestuur. Je zal nog steeds goed moeten presteren, maar nu moet je dat ook meer op een bepaalde manier doen. Bij Barcelona zal je zo niet plots super verdedigend moeten spelen. Zelfs al win je dan al je wedstrijden, supporters en bestuur zullen niet tevreden met je zijn, omdat het niet past bij de club. Je kan die eisen wel licht aanpassen, maar het is toch iets waar je rekening mee moet houden. Nieuw is dat er nu ook verwachtingen zijn op de lange termijn. Heb je voor een subtopper gekozen, dan wil het bestuur misschien dat je binnen vijf jaar meedoet voor de titel of dat je je eens plaatst voor Europees voetbal. Het zorgt er allemaal voor dat je iets meer moet plannen wat je met je club gaat doen.

Die doelen op lange termijn komen ook naar boven in de contractbesprekingen bij jonge spelers, waarbij je kan aangeven dat ze misschien eerst nog bij de tweede ploeg moeten spelen, maar dat het de bedoeling is dat ze een jaar later een stapje hogerop zetten. Ook hier is planning belangrijker dan ooit.

De andere veranderingen in FM20 zijn een stuk subtieler, met hier en daar verbeteringen aan de scouting, de match engine en het grafische. Voor de gemiddelde speler zullen die echter niet zo hard opvallen als hetgeen hierboven werd benoemd. Ervaren spelers zullen er trouwens nog altijd voor kiezen om voornamelijk met commentaar te spelen tijdens de matchen, want die blijven bijzonder vreemd om te volgen als je de 3D-engine gebruikt.

FM20 legt ditmaal bijzonder zwaar de focus op de langere termijn. Dat heeft weinig impact voor gamers die er voor kiezen om maar een of twee seizoenen bij een club te blijven, maar spelers die werk willen maken van een echte clubdynastie, die zullen de vernieuwingen met open armen ontvangen.

• Ontwikkelingscentrum
  • Doelen op lange termijn
80/100