Need for Speed Heat

Door YoniVL, 15-11-2019 16:07

Need for Speed, het is een reeks die bij sommigen fantastische herinneringen oproept, maar het blijft ook een naam waar heel wat gamers van huiveren. De voorbije jaren zijn er immers flink wat misbaksels op de markt verschenen die er niet in slaagden om de sfeer en het gevoel van weleer opnieuw op te roepen. Met Need for Speed Heat mag ontwikkelaar Ghost Games nog eens een poging wagen.

Voor Ghost Games is NFS: Heat de vierde game die het in de reeks maakt. Het begon in 2013 sterk met Rivals, maar sindsdien daalde de kwaliteit met Need for Speed en Need for Speed Payback. Met Heat moet het dus proberen om opnieuw op het goede pad te komen.

Need for Speed Heat screenshot

Need for Speed Heat speelt zich af in Palm City, een stad die duidelijk flink wat inspiratie vond bij steden als Miami. Verwacht je dus maar aan wuivende palmbomen en mooie stranden. Gelukkig zijn er ook een aantal berg- en industriële omgevingen om voor een beetje variatie te zorgen. Palm City ziet er alles samen ok uit. Het is een stad zoals je die verwacht in een Need for Speed-game, maar het is ook op geen enkel moment echt indrukwekkend of memorabel.

Het verhaal in Heat is simpel terug te brengen tot ‘cops & robbers’. Jij speelt een racer die overdag deelneemt aan legitieme races en ’s nachts aan illegale straatraces. De politie heeft het niet meer zo begrepen op dat illegale aspect en gaat daarom zwaar de strijd aan met alle snelheidsduivels. Ze hebben de politie in de game ook flink corrupt gemaakt, waarschijnlijk omdat je je anders al snel zou storen aan de straatracers in de game. Die komen nogal verongelijkt over, terwijl ze gewoon illegale races houden en de politie hen dus logischerwijze wil tegenhouden. Om dus niet helemaal zelf de lul in het verhaal te zijn, mag je de strijd aanbinden met een bende stelende flikken. Niet echt origineel, maar kom, het blijft Need for Speed en zelfs voor de film (herinner je je die nog?) konden ze geen degelijk verhaal verzinnen.

Need for Speed Heat screenshot

Need for Speed Heat draait dan ook helemaal rond het racen en zoals we eerder al aanhaalden gebeurt dat zowel ’s nachts als overdag. Overdag neem je deel aan legale races, op afgezette tracks. Daar kom je dus geen extra verkeer tegen. Overdag verdien je met racen ‘bank’ oftewel geld om je auto te upgraden. ’s Nachts kies je voor het illegale circuit en moet je naast je tegenstanders ook rekening houden met het verkeer en de politie. Presteer je ’s nachts goed, dan krijg je ‘rep’, XP die je laat stijgen in level en wat je nodig hebt om nieuwe races te unlocken. Voor de rest is er niet zoveel verschil in de races overdag of ’s nachts. Het is soms dan ook een beetje irritant dat je constant moet wisselen tussen die twee. Overdag is dat minder lastig, omdat je gewoon een nachtrace kan starten terwijl het nacht is. Die nachten moet je echter afsluiten door naar een safe house te gaan, om zo al je rep te innen.

’s Nachts zitten ook de flikken op je hielen. Je begint elke nacht met een Heat-level van nul, maar dat kan stijgen tot maximaal vijf, waarbij er steeds meer middelen worden ingezet om je tegen te houden. Over het algemeen zijn we wel fan van dat soort achtervolgingen, maar in Heat werkt het toch niet allemaal zoals het moet. Je kan enkel ontsnappen wanneer de politie je niet meer ziet of wanneer je elke auto in je buurt laat crashen. Dat lukt best wanneer er één of twee wagens achter je aan zitten, maar vanaf het er drie of meer zijn, wordt het bijna onmogelijk. Word je gepakt, dan verlies je een deel van je geld en je verdiende rep van die nacht. Je zal er dus al snel voor kiezen om nachten snel af te sluiten vooraleer je heat te hard is gestegen en dat lijkt ons toch ook niet meteen de bedoeling. Nochtans krijg je meer rep als je de nacht afsluit met een hogere heat.

Need for Speed Heat screenshot

We worden graag uitgedaagd, maar als de beloning voor die uitdaging niet groot genoeg is en het bijna onmogelijk is om de uitdaging tot een goed einde te brengen, dan gaan we ze wel gewoon uit de weg en kiezen we er gewoon voor om iets meer stappen te zetten, in plaats van te hopen op die grote payout.

In Heat krijg je met gewone races, offroad races en drift challenges drie soorten events voorgeschoteld, die ook een volledig ander rijgedrag met zich meebrengen. Je zal ook je auto steeds moeten aanpassen (of moeten veranderen van auto) om deftig te kunnen deelnemen aan die verschillende events. Je kan voor de start van een event wel van auto wisselen, maar je kan geen onderdelen wisselen. Daarvoor moet je terug naar je garage of naar de parts shop, wat eigenlijk gewoon onhandig en tijdverspillend is. Vooral omdat je vrijwel elke auto wel gewoon kan uitbouwen tot een monster dat elk type event aankan, mits kleine veranderingen op het juiste moment. Dat is ook jammer, omdat de game best veel events bevat, maar door dit systeem laat je steeds een deel links liggen tot een volgende keer.

Need for Speed Heat screenshot

Gelukkig kan je in de game snel heel veel geld verdienen en ga je er dus al snel voor kiezen om per soort event gewoon een auto in je garage te hebben.

Voor het overige word je door Heat niet echt uitgedaagd om een nieuwe auto te kopen en dat vinden we toch jammer. Het is leuk om een eenvoudige auto uit te bouwen tot een echte racemachine, maar langs de andere kant willen we graag een reden hebben om die superauto aan te kopen en uit te bouwen. Jammer genoeg ga je dat in Heat pas later doen, wanneer je geen idee meer hebt wat je met je geld moet aanvangen.

Dat geld kan je gelukkig wel uitgeven aan heel wat customization. Spelers die net als in de klassieker Need for Speed Underground 2 willen rondrijden met een flashy auto vol lelijke wraps en neon onderaan, die kunnen dat ook gewoon. En laten we eerlijk zijn, dat willen we gewoon allemaal. Het online aspect zorgt er daarnaast voor dat je vrijwel onmiddellijk toegang krijgt tot heel wat wraps, zonder dat je er zelf uren mee moet bezig zijn.

Dat is niet het enige online gedeelte in Heat. Je kan ook effectief online racen, al moet je dan wel mensen vinden die net als jij van plan zijn om een bepaalde race te spelen. Opnieuw iets waar je als speler niet echt veel zin in hebt om tijd aan te verspillen. Heb je een paar vrienden die samen in een party willen springen, dan kan je natuurlijk wel wat plezier maken.

We hebben al een flinke brok tekst geschreven, maar het nog niet echt gehad over de rijstijl. Dat is niet omdat die slecht is, maar eerder omdat ook die niet echt memorabel is. Alles werkt goed en Heat rijdt als een echte arcaderacer, maar het kan ons alles samen maar matig boeien. Het lijkt allemaal een beetje achterhaald. Racing games zijn de voorbije jaren geëvolueerd en Need for Speed Heat lijkt net een stap naar het verleden te zetten.

Ook grafisch is Need for Speed Heat niet echt een hoogvlieger, met regelmatig pop-ups en hier en daar wat framedrops, vooral dan aan het begin van een race wanneer er duidelijk iets te veel actie op het scherm is.

Need for Speed Heat is zeker niet de slechtste game in de reeks, verre van zelfs. Het doet veel dingen best goed en is alles samen leuk om te spelen. Maar daar blijft het ook bij. Heat is leuk, niet meer. Op geen enkel moment wordt het memorabel en een onderdeel dat daar voor zou kunnen zorgen, de achtervolgingen, zit niet helemaal goed in elkaar. Ghost Games is een beetje terug op het juiste pad met de reeks, maar heeft de weg toch nog niet helemaal gevonden.

• Uitgebreid aantal events
  • Veel customization
  • Dag vs nacht