Shenmue 3

Door YoniVL, 02-12-2019 17:00

Shenmue 3

Geschreven door Joeri
Gespeeld op PS4

Het heeft bijna twintig jaar geduurd maar eindelijk is het zover; Shenmue III is gearriveerd en zet alles in op nostalgie. Dit spel werd in 2015 leven ingeblazen dankzij een erg succesvolle Kickstarter campagne. Er werd meer dan zes miljoen dollar opgehaald en daarmee was het de meest succesvolle Kickstarter ooit voor een videogame. De erg trouwe fanbase van de Shenmue franchise heeft dan ook veel zeggenschap gehad in de ontwikkeling van de game. Of dat een goede zaak is, lees je hier.

Het verhaal gaat van start waar het vorige spel eindigde. Het hoofdpersonage Ryo Hazuki reist samen met een trouwe vriendin Shenhua Ling doorheen China om daar de mysteries van de Phoenix Mirror te achterhalen. Hij hoopt ook de moordenaar van zijn vader te ontmaskeren. Om het verhaal goed te begrijpen, moet je de voorgaande twee spellen kennen en aangezien Shenmue I en Shenmue II al ouder zijn dan heel wat gamers, is dat niet zo vanzelfsprekend. Gelukkig is er een introductiefilmpje dat je doorheen het hele verhaal leidt.

Shenmue III screenshot

Het verhaal is opgesplitst in twee helften die zijn opgesplitst in het dorp Bailu en de vissersstad Niaowu. Het merendeel van het spel zul je rondlopen in deze locaties en iedereen die je tegenkomt aan zijn mouw trekken op zoek naar informatie. De meeste dorpelingen hebben een eigen achtergrondverhaal en hebben hun eigen dagelijkse schema om te doorlopen. Zo leer je na verloop van tijd iedereen kennen en vorm je een hechte band met alle personages. Echter moet je hier flink wat geduld voor opbrengen. De conversaties zijn niet bijster interessant en doorlopen het reilen en zeilen van elk personage. Aangezien je hier niet met actiehelden te maken hebt, begint dit na verloop van tijd wel te vervelen.

De stemacteurs hebben duidelijk hun best gedaan om hun persoonlijkheid door te drukken tijdens elk gesprek. Het is alleen jammer dat de gezichtsuitdrukkingen vaak niet synchroon lopen met de audio en de gesprekken vaak slecht geschreven zijn.

Ryo heeft een gedeelde levensbalk en staminabalk. Ontwikkelaar Ys Net geeft aan dat je hierdoor verplicht bent om rustig te wandelen naar alle locaties en zo kunt genieten van de rust en schoonheid die de dorpen uitstralen. Als je dus ergens naartoe aan het sprinten bent, daalt je levensbalk dus ook. Dit is vooral in het begin enorm vervelend omdat je dan nog geen geld hebt om voorwerpen te kopen die je stamina opkrikken. En als je dan een conversatie aangaat met iemand terwijl je net hebt gesprint, start je het gevecht met een lage levensbalk. Eens je voldoende geld en eten op zak hebt, wordt dit een verwaarloosbaar probleem.

Doorheen het spel kun je je Kung-Fu, stamina en aanvalskracht trainen door verschillende minigames te spelen bij de lokale dojo. Hoe hoger je scoort op deze drie zaken, hoe makkelijker de gevechten zullen verlopen. Shenmue III is afgestapt van de op Virtua Fighter gebaseerde combat en gebruikt nu een vereenvoudigde manier van vechten. Zo kun je de meeste gevechten wel winnen door eenzelfde aanval te blijven spammen. Het is nog mogelijk om combo's uit te voeren en als je dat lukt, dan ziet het er telkens wel indrukwekkend uit.

Je zult verschillende jobs kunnen uitoefenen zoals bijvoorbeeld vorkheftruckchauffeur of houthakker. De zuurverdiende centen dat dit oplevert, kun je vervolgens spenderen in één van de vele goktenten die Shenmue III rijk is. Je kunt tal van spellen spelen zoals Lucky Hit, Roll it on Top en ook zijn er weer de klassieke capsules met actiefiguren om te verzamelen. Al deze minigames vormen een hoogtepunt in Shenmue III en zullen je tal van uren kunnen zoet houden. Win je tijdens het gokken? Dan krijg je standbeeldjes en andere memorabilia die je kunt verkopen voor meer geld.

Shenmue III is niet het mooiste spel dat dit jaar is verschenen. De textures van de ondergrond en met name het gras zijn gewoon lelijk te noemen. De mensen in de dorpen en de voorwerpen waar je een handeling mee kunt uitvoeren zijn dan weer netjes uitgewerkt. De animaties zijn houterig en vrijwel enkel de ogen en de mond van personages bevatten enige vorm van leven. Dit alles vormt een vreemd contrast maar is zeker niet zonder charme. Want dat Shenmue III een charmante game is waar duidelijk met veel plezier aan is gewerkt, dat voel je gewoon. De muziek die je steeds te horen krijgt, werkt hypnotiserend en vredevol. Je voelt je gewoon helemaal zen.

Eigenlijk is Shenmue III helemaal niet zo’n goed spel. De animaties zijn houterig, de graphics zijn matig, het vechten voelt niet zo lekker aan en het verhaal heeft de snelheid en intrige van een slak met een postzegelverzameling. En toch kunnen we niet anders dan dit spel aanbevelen aan fans van de franchise. Want al die minpunten, die zijn eigenlijk altijd al deel geweest van de franchise. Het zal moeilijk zijn voor nieuwe spelers om zich te kunnen vinden in Shenmue III. Maar valt dit net binnen je niche, dan zul je ook voor altijd een trouwe fan blijven.

• Druipt van de charme
  • Minigames
  • Goede soundtrack en stemmenwerk