Mosaic

Door YoniVL, 06-12-2019 15:18

Mosaic

Geschreven door Joeri
Gespeeld op pc

Ontwikkelaar Krillbite is vooral bekend vanwege games op iOS. Zowel Among The Sleep als Mosaic waren bij de release best populair vanwege de bijzondere sfeer die ze teweegbrengen. Mosaic krijgt nu een port en is ook speelbaar op de computer. Mobiele games zijn vaak erg eenvoudig, dus heeft deze game genoeg te bieden voor de veeleisende computergamer?

Je wordt wakker in een druilerig appartement met meubilair dat bestaat uit alle mogelijke grijstinten. De keukentafel ligt vol onbetaalde rekeningen en er is weer eens niets eetbaars terug te vinden in de koelkast. Met alle moeite van de wereld kruip je uit bed en sleep je jezelf de badkamer in. Eens je klaar bent, kijk je op je gsm. Nog eens te laat komen en je wordt ontslagen. Je gaat naar je depressieve werkplek en ploft ‘s avonds uitgeput en depressief terug in bed.

Dat is de hele opzet van Mosaic. Op een dag verandert dit alles en gebeuren er vreemde dingen die wat meer kleur in je leven brengen. Er ligt plots een sprekende vis in de wasbak en straatmuzikanten toveren met hun muziek kleur in de wereld. De dagelijkse sleur wordt doorbroken en je ziet weer schoonheid in het leven.

Gameplay gewijs is Mosaic vrij repetitief. Elke dag moet je dezelfde handelingen uitvoeren om op te staan, te gaan werken en uiteindelijk weer te gaan slapen. Het mag duidelijk zijn dat dit geen actievol spel is, maar eerder een ervaring die zich traag laat ontdekken. Veel hoef je als speler niet te doen. Je wandelt naar een object en klikt hier vervolgens op, meer is het niet. Helaas werkt dit ook niet even goed. Geregeld loopt het hoofdpersonage zich klem tegen muren en deuren doordat de camerapunten niet altijd goed zijn afgesteld.

Er zijn ook nog enkele minigames aanwezig. Zo is er een soort ‘idle’ game (denk aan Cookie Clicker) aanwezig op je smartphone genaamd BlipBlop. Verder is er ook een minigame wanneer je op je werk bent. Hierbij moet je grondstoffen verzamelen om een doel te halen. Erg uitdagend zijn deze minigames niet, maar ze bieden wel wat afleiding van de eenzaamheid die het hoofdpersonage ervaart.

Dit is precies een element waar Mosaic in schittert, het overbrengen van eenzaamheid. Op het werk ben je slechts een nummer, overal waar je gaat word je genegeerd en iedereen is enkel bezig met afleiding te zoeken op zijn of haar smartphone. Het mag duidelijk zijn dat Mosaic een boodschap probeert over te brengen op de speler. Dit is dan ook duidelijk meer dan een game en kan eerder beschreven worden als een dromerige ervaring. Het had bijvoorbeeld net zo goed een kortfilm kunnen zijn.

Mosaic is meer dan een spel en is daarom eerder geschikt voor de meerwaardezoeker. Het spel is niet bang om geduldig een sfeer neer te zetten en hier vervolgens mee te experimenteren. Wie op zoek is naar brute actie, heeft hier dus niets te zoeken. Gameplay gewijs heeft het spel bitter weinig te bieden, als speler heb je weinig input en het wandelen verloopt niet altijd even vlot. Het verhaal is best wel kort en na ongeveer vier uur heb je alles gezien en gedaan. De huidige prijs van 20 euro lijkt ons dan ook nog wat te hoog. Je kunt dus best even wachten tot deze wat is afgeprijsd.

• Méér dan een game
  • Sfeervol
67/100