4gamers.be

Dr. Kawashima’s Brain Training for Nintendo Switch

Door Vancha, 23-01-2020 15:40

Dat Nintendo zowel het game-publiek als de niet-gamers naar de Nintendo Switch wil lokken, is sinds 2017 al overduidelijk . Na de grote Nintendo-titels uitgebracht te hebben, begon Nintendo traagjes te experimenteren en ook games te releasen voor mensen die minder vaak een spelletje spelen. Met het succes van Ring Fit Adventure eind 2019 is het nu tijd om Dr. Kawashima terug ten tonele te brengen en te zien of iedereen nog snel genoeg denkt.

Krijg je met dagelijks simpele oefeningen de hersencellen echt op gang? Zoals zo vaak het geval is, verschillen de meningen daarrond nogal fel. Een bekend voorstander (en in dit geval een zwevend hoofd) is Dr. Kawashima, die het Functional Brain Imaging Center aan de Universiteit van Tohoku leidt, heeft al jaren zijn eigen gamereeks met dit soort oefeningen bij Nintendo. Zijn taak is niet alleen een mascotte te zijn met zijn rekbaar hoekig gezicht, maar bovendien geeft hij voor bijna elke oefening de nodige uitleg over het idee achter de oefening, met wetenschappelijke bronnen. Zo weet je steeds welk stukje van je hersenen wordt gebruikt.

Ook in deze versie van Dr. Kawashima's Brain Training krijg je weer een mix van leuke en iets saaiere taken voorgeschoteld. Het gaat daarbij over een allegaartje aan bekende en nieuwe taal-, reken- en denkoefeningen. Om te beginnen is er natuurlijk het klassieke sudoku, waar we zelf niet zoveel plezier aan beleefden. Dan hadden we meer aan de training van het fotografische geheugen met reliëfbeelden, waarvan sommige op een vervelende manier worden gereflecteerd en over het scherm worden verspreid. De dubbele uitdaging, waarbij je over hindernissen in het bovenste gedeelte van de foto springt (door op een springveld te tikken) terwijl je bewegende nummers hieronder aanraakt, is ook aangenaam uitdagend.

Een leuke verandering is ook het tellen van ruimtelijke kratten, die soms een verdomd korte tijd zichtbaar zijn: het is een van de drie multiplayertests voor twee deelnemers in Quick Game, die "mogelijk" de prefrontale cortex activeert en geheugen en concentratie trainen. Zelfs een klein beetje "bacillenjacht" is een leuke afwisseling, maar vanwege het ontspannen karakter kun je pas beginnen na het dagelijkse trainingswerk. Hier verplaats je tweekleurige pillen in de stijl van Dr. Mario, helaas wel met relatief eenvoudige regels.

Dat het spel te eenvoudig is komt helaas ook globaal over, wat misschien vreemd is voor een spel dat je hersenen moet trainen. Binnen enkele dagen kun je al tientallen jaren jonger zijn qua hersenleeftijd. ​Het zal sowieso wel enkele dagen duren eer je alle trainingen vrijspeelt, want je kan slechts bepaalde uitdagingen per dag spelen en vrijspelen. Al kan je daar ook een beetje mee valsspelen door de interne klok van je Switch te manipuleren.

Er kwam wel kritiek van andere professoren zoals Lutz Jäncke, die verkondigd heeft dat hersentraining alleen die functies verbetert die erg lijken op die uit de spelletjes, maar niet de algemene intelligentie of andere hersenfuncties. Daarnaast is een ander minpunt dat de stylus die bij de fysieke editie zit bijna vereist is om de game eenvoudig te spelen. Niet alle stylussen van andere tablets werken en met je vingers werken is ook niet altijd even gemakkelijk. Ook de infraroodsensor die gebruikt wordt voor bijvoorbeeld ‘Blad Steen Schaar’ heeft niet altijd meteen door wat je juist met je hand toont waardoor je simpelweg soms tijd verliest bij tests waar tijd een cruciale rol speelt.

Nintendo zit (althans voorlopig) vast in het stenen tijdperk als het gaat om netwerkconnectiviteit. In vergelijking met andere games moet je momenteel tevreden zijn met een leaderboard en mogelijk automatisch record-e-mails naar vrienden sturen. Er lijkt wel iets speciaal gepland vanuit Nintendo met een wereldkampioenschap mode die momenteel nog niet beschikbaar is in de game. De ontwikkelaars zwijgen echter nog steeds over de details rond een datum of de inhoud van die modus.

Uiteindelijk zouden we deze game toch meer voor thuis of in rustige omgevingen aanraden, want de soundtrack kan wel eens beginnen irriteren en bij bepaalde trainingen wil je toch wel niet lastig gevallen worden door omgevingsgeluid, tenzij je natuurlijk de ‘krant lezen’ uitdaging neemt en simpelweg vals speelt.

Conclusie

Dr. Kawashima is terug van weggeweest en al zijn er enkele leuke vernieuwingen toegevoegd aan het arsenaal breinbrekers, helaas zijn ze niet allemaal fantastisch uitgewerkt. Brain Training zal dit keer misschien niet zo revolutionair onthaald worden.

Positief

  • Nieuwe uitdagingen
  • Dr. Mario, maar...
  • Wereldkampioenschap komt eraan
Score
64/100

Negatief

  • Stylus quasi vereist
  • ...te eenvoudig
  • IR sensor niet schitterend
Grafisch
62%
Geluid
58%
Fun
65%
Gameplay
65%

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2020 door 4Entertainment bvba.