Dreams

Door YoniVL, 27-02-2020 15:15

Dreams

Geschreven door Kate

In Dreams nodigt Media Molecule gamers over heel de wereld uit om hun wildste dromen waar te maken. Slagen ze er ook in om minder creatieve spelers een interessant platform te bieden?

Wanneer je Dreams voor het eerst opstart krijg je een korte intro die de basiscontrols uitlegt. Vervolgens krijg je een belangrijke keuze voorgeschoteld: dream surfing of dream shaping? Deze twee opties vormen samen de belangrijkste pijlers voor het spel. Ga jij een vorm geven aan je eigen dromen, of surf je door de golven van andermans fantasie?

Disclaimer: De scores onderaan zijn gebaseerd op de content die door Media Molecule voorzien is. De community games halen niet altijd hetzelfde niveau en vallen daardoor niet mee onder de score.

Om meteen goed te begrijpen wat Dreams juist in zijn mars heeft, kan je best eerst andermans huiswerk gaan afkijken. Niet zodat je met hun creatieve ideeën kan gaan lopen uiteraard, maar om een idee te krijgen van wat jouw opties juist zijn. Juist voor dit doel heeft Media Molecule ook Art’s Dream gemaakt. In deze game van zo’n 2 à 3 uur speeltijd verken je het droomlandschap van jazzmuzikant Art. Zijn droom is opgebouwd uit verschillende werelden die elk een ander genre game highlighten. Art zelf bevindt zich in een point & clickverhaal, de knuffels uit zijn kindertijd een brawler platformer en zijn speelgoedrobot een puzzle platformer. In het begin zijn deze drie verhalen erg gesegmenteerd, om naar het einde van het melancholische verhaal in een climax toe te werken die naadloos van de ene speelstijl naar de andere overgaat. Art’s Dream op zichzelf is al een ijzersterke game, en zal voor vele dreamers een fantastische eerste stap vormen naar het ontwikkelen van hun eigen droomlandschappen.

Naast Art’s Dream is er natuurlijk ook een schatkist aan games gemaakt door beta testers en de creatives die het spel al maanden in handen hebben. Dreams geeft je de kans om van de ene droom naar de andere te springen en zo te leren wat voor een talent Media Molecule al verzameld heeft met zijn spel. Wat wel opvalt is dat de topgames in het Dreams landschap ook vaak het product zijn van samenwerking. Je gaat je dus al snel afvragen hoe realistisch het is om in je eentje zo’n geweldige creatie te maken.

Gelukkig laat Media Molecule je niet in de steek. Als je toch de sprong in het diepe waagt, zijn zij er om je te begeleiden door de uitgestrekte waters van het creatieproces. De eerste keer zal je ongetwijfeld wat verward zijn door de vele tools die je voorgeschoteld krijgt. Je leert gelukkig spelenderwijs hoe je met de tools omgaat. Het duurt best even voor je door de tutorial komt, maar gelukkig is deze wel op een leuke manier opgebouwd. Je eerste dream shaping stappen zullen dus twijfelend en traag zijn. Bovendien is de motion control van de Dual Shock 4 best gevoelig. Met Move controllers krijg je een iets natuurlijkere controle over je tools, maar die werken dan weer vervelend in de menu’s. Bovendien ben je ook verplicht om de camera te gebruiken bij je move controllers. Gelukkig kan je, na enige gewenning, toch ook met je Dual Shock geweldige creaties maken. Zoals steeds geldt met creatieve ondernemingen: hoe meer je oefent, hoe sneller je het creëren onder de knie krijgt.

Met Dreams geeft Media Molecule iedereen met een rijke fantasie een geweldige set aan tools die voor velen de eerste stappen binnen game design kunnen vormen. Na enige oefening kan iedereen zijn fantasie vormgeven. Ook als je geen creatief beentje in je lichaam hebt, is Dreams het bekijken waard. De vele creaties van de community bevatten enkele prachtige pareltjes die van het spel een waar genot maken. Daarbij zal je bibliotheek van games ook blijven groeien zolang anderen blijven creëren.

• Art’s Dream is een geweldige game op zich
  • Gigantische bibliotheek aan games
  • Laagdrempelige manier om fantastische creaties te maken