UNO Ultimate Edition

Door YoniVL, 26-03-2020 10:44

Soms laten we op 4Gamers al eens een review passeren. Omdat het ons doelpubliek niet past, omdat we niemand vinden om de game te spelen of gewoon, omdat het niet echt een game is die we willen reviewen. UNO Ultimate Edition is een van die games, maar in een periode waarin we iets meer tijd omhanden hebben dan anders, wagen we ons toch aan een oordeel.

Ubisoft bracht zijn versie van UNO ongeveer drie jaar geleden al uit – al is er al bijzonder lang een videogame van het immens populaire kaartspel – en heeft in die tijd al een aantal uitbreidingen uitgebracht voor het spel. Zo zijn er speciale decks gemaakt rond de Rabbids, Just Dance en Rayman, met telkens een aantal speciale kaarten die de regels danig overhoop gooien. Onlangs werd ook nog UNO Flip! toegevoegd, meteen de reden waarom wij deze Ultimate Edition even van naderbij bekijken. Laten we eerst even de basis van de game bekijken.

In UNO kan je offline en online spelen, met telkens de optie om alleen te spelen of met een partner in een 2v2. Als je offline speelt, dan worden de andere spelers aangevuld door de AI, die best goed speelt. Verwacht dus niet dat je telkens zomaar zal winnen als je tegen de computer speelt. Bij 2v2 maakt de AI soms wel rare keuzes, waardoor jij net niet kan uitspelen, terwijl hij in principe wel je kaarten kan zien en dus de juiste beslissing kan nemen.

Online worden lege plekken ook steeds aangevuld. Je moet dus niet telkens wachten tot er vier spelers beschikbaar zijn, aangezien de lege plaatsen worden ingevuld door de AI. Er wordt ook gewerkt via een drop in – drop out systeem, waarbij spelers aan de lopende band aangevuld en vervangen worden. Verliest iemand zijn verbinding, dan gaat het spelletje gewoon door. Het zorgt voor een vlotte manier van spelen. Dat is ook wel nodig, want spelletjes kunnen best lang duren. Echte mensen maken fouten of pakken het wat steviger aan, waardoor het zeker niet even eenvoudig is om al je kaarten weg te krijgen.

Iedereen weet in principe wel hoe UNO wordt gespeeld, dus die spelregels gaan we hier niet uitleggen. We gaan dus direct over op de nieuwe regeltjes in de laatste DLC: UNO Flip!

Zoals de naam al doet vermoeden, wordt er in deze DLC flink wat omgedraaid. Het deck bestaat immers uit een voor- en een achterkant, met verschillende kaarten op elke kant. Spelers kunnen zelf een kaart leggen die er voor zorgt dat iedereen met de andere kant van zijn kaarten moet spelen. Dat zorgt er voor dat je zelf tactisch moet denken wanneer je wil omkeren en goed moet onthouden welke kaarten je tegenstanders aan de andere kant hebben. Het geeft je ook een tactisch voordeel ten opzichte van je tegenstanders, want je kan natuurlijk ook de achterkant van hun kaarten zien. Vooral wanneer iemand nog maar weinig kaarten heeft, is het bijzonder nuttig om te onthouden wat hij/zij wel of niet in de hand heeft.

Daarnaast heeft het deck nog enkele andere kaarten. Zo is er een kaart waardoor de drie andere spelers een beurt moeten overslaan en een kaart die de volgende speler verplicht om kaarten te trekken, tot hij een kaart trekt met de kleur die jij hebt gekozen. Met wat geluk kan je iemand snel vijf of meer kaarten laten trekken.

Het omkeren van de kaarten is een leuke nieuwe manier om te spelen, maar het kan soms ook irritant worden, bijvoorbeeld wanneer de AI constant beslist om de kaarten om te draaien. Om de paar beurten een wissel kunnen we begrijpen, maar drie keer op vier is een beetje belachelijk.

Op visueel vlak pakt UNO Ultimate Edition het eenvoudig aan. Niet te veel poespas, voldoende felle kleurtjes, eenvoudige geluiden en alle aandacht voor het spelletje zelf. Zo hoort het ook bij dit soort games, die je liever speelt met een muziekje op de achtergrond, dan dat je gaat genieten van de soundtrack.

Deze UNO Ultimate Edition is een leuk verzetje wanneer je even niet weet wat doen. De verschillende decks zorgen voor voldoende afwisseling, zonder dat je telkens weer een boel nieuwe regels moet leren. Verwacht je niet aan hoogstaande fun, maar wie voor een klein prijsje een game wil die met minimale aandacht gespeeld kan worden, die zit hier goed.

• Degelijke AI...
  • Verschillende decks
  • Goed online systeem