4gamers.be

eShop Reviews #37

Door Phazon, 07-11-2019 14:58

Er verschijnen elke week weer wat games of oude klassiekers in de Nintendo eShop van de NintendoSwitch. Aangezien gamers vaak de bomen door het bos niet zien, zullen we zo nu en dan proberen om het kaf van het koren te scheiden in een aantal kleinere reviews van heel wat eShop-titels. Zodoende krijgen jullie toch een vluchtige, maar duidelijke indruk over de interessante en minder interessante titels die de eShop van Nintendo rijk is. Hier en daar zal je ook eens een impressie over een welbepaalde port of retail-game tegenkomen, zodat je een snelle indruk krijgt over de kwaliteit van de Switch-versie.

​[Geschreven door Vancha en Phazon]

Little Town Hero (Game Freak, €24.99)

Dit is een uniek jaar voor Game Freak. Na Giga Wrecker Alt in de eerste helft is Little Town Hero de tweede nieuwe IP van de Japanse producent in een jaar die geen Pokémon is. Ongeveer een jaar geleden aangekondigd onder de naam Town, is Little Town Hero een RPG met een aanzienlijk lager budget dan de bekendste serie van Game Freak. Zoals de naam duidelijk maakt, speelt de game zich af in een klein dorp. Het begint met hoofdpersonage Axe en zijn jeugdvriend die tevergeefs proberen in te breken in het stadskasteel. Axe probeerde het kasteel binnen te komen vanwege een traditie die zegt dat wie de stad wilt verlaten, de manier daarvoor in het kasteel zal vinden. Nadat hij is gepakt, besluit een van de soldaten hem te trainen zodat Axe ook een van de kasteelwachten kan worden. Monsters verschijnen plotseling in de stad en Axe, na het ontdekken van een mysterieuze steen, kan tegen die monsters vechten.

Veel van Little Town Hero is gebaseerd op gevechten en de game-ervaring is vrij kort. De stad waar je woont kan je in vijf minuten doorgelopen hebben. Wat het plot betreft heb je helaas niet veel verhaal te ontdekken, met zowel zij- als hoofdmissies tussen elkaar ingeweven, en is er geen echte duidelijkheid van waar het plot nu echt heen gaat. De game mikt dan ook vooral op de gevechten om plezier te creëren.

Gevechten zijn gebaseerd op de speelwijzes die te vinden zijn in verzamelkaartspellen. In Axe zijn hoofd verschijnen ideeën willekeurig bij elke beurt in een vooraf ineen gestoken deck, weergegeven met ballonnen die de speler selecteert. Deze ideeën zijn onderverdeeld in drie categorieën: aanval, verdediging en specials. De speler gebruikt vervolgens het arsenaal aan ideeën om vijanden te verslaan. Met toenemende "mana" over beurten, kan de speler zijn toevlucht nemen tot krachtigere en ambitieuzere combinaties van ideeën. In de strijd worden de aanvallende en verdedigende krachten van de speler geconfronteerd met de krachten van de vijand om schade te beoordelen. Hoewel het geheel wat ingewikkeld is, zijn gevechten gemakkelijk te begrijpen en begint de ogenschijnlijk verwarrende interface snel duidelijkheid te bieden. De terreinvierkanten waarop Axe beweegt kan voordelen opleveren, zoals het vinden van vrienden die een bonus geven. Gevechten in Little Town Hero zijn interessant en uitdagend en dwingen de speler om na te denken. Deze gevechten kunnen echter te lang aanhouden, vooral als je een verkeerde zet op het verkeerde moment doet. Gevechten kun je soms wel winnen met wat geluk, maar gezien je geen willekeurige gevechten hebt zul je altijd dezelfde scenario's tegenkomen als je een game reset.

De RPG-componenten komen overeen met de complexiteit van de gevechten: na iedere overwinning verdien je punten waarmee je nieuwe ideeën bedenkt en zo je deck aanpast. Net zoals je kaarten ontvangt in een card game. De scenario's bevatten steeds weer een leuke charme, maar helaas hebben de personages weinig expressie en ondanks het feit dat ze weinig personages hebben en de stad klein is, zijn er veel personages met hetzelfde uiterlijk. Het is allemaal heel eenvoudig, maar toch, soms zijn er enkele framerate dipjes. Hoewel deze niet hinderlijk en niet erg gebruikelijk zijn, zijn ze het meest merkbaar wanneer de switch gedocked is, wat vreemd is voor een technisch weinig eisende game.

Tot slot is een van de grote attracties van het spel de soundtrack gecomponeerd door Toby Fox. Helaas is de indruk bitterzoet, want hoewel de composities erg goed zijn, is de korte levensduur met slechts één stad en wat vechten ook terug te zien in de verscheidenheid aan thema's die duidelijk niet in overvloed aanwezig zijn. De soundtrack is aangenaam voor het oor, maar is te kort voor een titel dat om en bij de twintig uur duurt om uit te spelen.

6.5/10

Vampyr (Koch Media, €39.99)

Switch-ports komen de laatste tijd uit allerlei verrassende hoeken. Vampyr is hier bijvoorbeeld eentje van. Focus heeft hiervoor de handen in elkaar geslagen met studio Saber Interactive, die recent ons ook trakteerde op een geslaagde overzetting van The Witcher 3: Wild Hunt voor de Nintendo Switch. Reden genoeg om meteen hoge verwachtingen te hebben, maar deze kan je toch best even temperen.

Vampyr kent een gelijkaardige benadering als The Witcher 3. Er worden op alle vlakken downgrades doorgevoerd, maar de focus ligt nog altijd duidelijk op het bewaren van de atmosfeer in het spel. Heel wat textures zijn van veel lagere kwaliteit dan diens consolebroertjes (recent speelden we de game nog op de Xbox One en daar zag alles er toch veel scherper en beter uit), maar ook de gezichten van personages verliezen heel wat scherpte en detail. Aangezien het spel ook heel veel op persoonlijke conversaties van nabij focust, wordt dit gegeven op pijnlijke manier geaccentueerd.

Een dynamische resolutie probeert de framerate in stand te houden, maar jammer genoeg is de framerate in de meer open gebieden zo wispelturig dat het spel niet vlot aanvoelt en er vaak ook zeer low res uitziet. Soms is het draaien van hoofdpersonage Jonathan al genoeg om de framerate stevig naar of onder de 20fps te doen dalen.

De combat in het spel was in het origineel ook al wat eerder aan de 'janky' kant en helaas doet een wispelturige framerate als deze het spel ook geen deugd. Tel daarbij nog eens veelvuldige en zeer lange laadtijden bij op, en dan schiet er van deze Vampyr-port niet veel over. Het spel zelf is volledig behouden en nog behoorlijk speelbaar voor degenen die geen andere mogelijkheid of platform hebben om het te spelen (het verhaal, de personages en exploratie zijn zeker de moeite waard), maar in de overige gevallen raden we aan om deze port te vermijden. Misschien kan een patch in de toekomst ook wat beterschap brengen, waardoor de eindscore een half tot één puntje hoger komt te liggen.

6.5/10

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven op dit artikel.

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2019 door 4Entertainment bvba.