De marketing van MSI: sexy, seksistisch en slecht?
Bij computerfabrikant MSI, dat zich stevig op hardcore gamers tracht te focussen, hebben ze afgelopen week de wind van voren gehad, nadat de gaming community op een van de reclamespotjes van het bedrijf sprong. MSI heeft het filmpje in kwestie inmiddels jammer genoeg al verwijderd en het lijkt nergens nog beschikbaar te zijn, buiten via een filmpje waarin iemand ernaar kijkt en op reageert.
Tenenkrullend (of tenenkrommend, blijkbaar, als je in Nederland woont), niet? Het slechte acteer- en stemmenwerk, de weinig flatterende gameplaybeelden van Battlefield, het toch maar mooi in beeld trachten te brengen van de stewardess in kwestie, het nog snel in elkaar puzzelen van een pc terwijl ze een uur later blijkbaar moet gaan vliegen, ... O ja, en dan is er nog de overduidelijke cut wanneer de Nighblade in de koffer moet gestopt worden. De case is namelijk te groot voor de koffer en zit er dus helemaal niet in, vandaar dat je het beeld even ziet verspringen, omdat men de case er weer uitgehaald heeft en dan de koffer heeft gesloten, om vervolgens de twee secties van de video aan elkaar te plakken.
Over het algemeen reclame van bedenkelijke kwaliteit dus, zeker aangezien men zich blijkbaar tot hardcore gamers tracht te richten. De vraag kan echter gesteld worden of MSI zijn reclamefilmpjes misschien met opzet zo slecht maakt, in de hoop de reactie uit te lokken die er nu is gekomen, waardoor het filmpje overal gedeeld wordt en iedereen het product in kwestie, dat op zich natuurlijk wel interessant is, te zien krijgt. In dat geval is de marketing natuurlijk wel geslaagd, maar hier lijkt dat toch niet het geval te zijn. MSI heeft het filmpje in kwestie namelijk, zoals gezegd, verwijderd, samen met enkele andere reclamespotjes van soms jaren geleden die in dezelfde lijn liggen.
Niet alles is nu echter plots verwijderd en dus kunnen we eens gaan neuzen in wat de marketing van MSI nog allemaal naar buiten heeft gebracht. Duidelijk is dat MSI er graag mooie dames bijhaalt om zijn producten aan te prijzen, en dan worden slecht acteerwerk, een slecht scenario en andere dwaasheden blijkbaar door de vingers gezien. Dergelijke filmpjes mag Anita Sarkeesian gerust als seksitisch bestempelen en we zouden haar nog eens gelijk geven ook.
Het is alleszins duidelijk dat de marketing- en PR-afdeling van MSI niet echt voeling lijkt te hebben met doorwinterde pc-gebruikers, laat staan hardcore gamers, getuige daarvan ook de manier waarop men koelpasta aanbrengt en uitsmeert, hetgeen voor heel wat pc-liefhebbers vermoedelijk pijn doet om naar te kijken. Ook die tutorial is trouwens verwijderd van de officiƫle kanalen van MSI, al is het natuurlijk de vraag waarom zoiets in de eerste plaats al online komt.