Tencent onthult eigen Battle Royale game voor Chinese markt
Vorige week nog kwam het nieuws dat Tencent, het Chinese conglomeraat dat achter het grootste Chinese social network en tevens achter het grootste Chinese online gaming platform zit, de exclusieve rechten kreeg voor de distributie van PlayerUnknown's Battlegrounds in China. Nu echter heeft Tencent een eigen Battle Royale game onthuld voor China. Het spel heet Europa, is beschikbaar via Steam en lijkt eigenlijk nagenoeg hetzelfde te zijn als PUBG. Eerder deze maand werd ook al een mobile Battle Royale game gelanceerd door Tencent.
De vraag is nu vooral waarom Tencent nog met een eigen Battle Royale game voor pc op de proppen komt als het toch al over PUBG beschikt. Het echte antwoord op die vraag weten we niet, maar er kan wel gespeculeerd worden. Daarbij is het belangrijk om te weten dat een geheel eigen game uiteindelijk meer oplevert dan een game waarvan je enkel distributierechten bezit, tenminste als de games het qua bereik even goed zouden doen. Het is dus niet onlogisch dat Tencent de voorkeur geeft aan een eigen game, maar wat dan met PUBG?
Het zou kunnen dat men PUBG ook gewoon los laat op de Chinese markt, zodat men eigenlijk de twee grootste Battle Royale games in handen heeft om zo het hele landschap te domineren. Het zou ook kunnen dat men de rechten op PUBG in handen wilde krijgen om er vervolgens eigenlijk niets mee te doen. Op die manier kan men er eigenlijk zelf voor zorgen dat de concurrentie uitgeschakeld wordt, zodat de eigen game de markt kan domineren. Iets tussenin of een combinatie van deze factoren, aangevuld met enkele elementen specifiek voor de Chinese markt, lijkt waarschijnlijk.