85% van sociale gamers geeft al op na 1 dag
Sociale gamers zijn niet meteen op zoek naar hetzelfde als hardcore gamers. Dat blijkt ook uit hun gedrag ten opzichte van de games die ze wel spelen. Een hardcore gamer zal normaliter wel eens proberen door te bijten, om te zien of het spel hem toch nog ligt (of om Trophies / Achievements te vergaren desnoods). Bij sociale games ligt dat blijkbaar aanzienlijk anders.
Playnomics heeft 3 maanden lang onderzoek gevoerd naar het spelgedrag van sociale gamers en daaruit blijkt dat zowat 85% van de spelers zelfs niet meer terugkomt na de eerste dag. In totaal keerde 95% het spel de rug toe in deze 3 maanden. Verder blijkt dat mensen op vrijdag en zaterdag het minste tijd kunnen besteden aan hun games, maar dan wel het meeste geld uitgeven. Op maandag en dinsdag werd er dan weer het minste geld uitgegeven, maar werd er wel het meeste gespeeld. Het gaat hier wel voornamelijk om Amerikaanse spelers, al zijn er ook gedeeltelijk cijfers wereldwijd. Zo zijn de mensen uit het Midden-Oosten het meest geëngageerd, net zoals Noord-Afrikanen.