EA creëert AI die zichzelf leert om Battlefield 1 te spelen
De SEED-afdeling van EA, die opgericht werd voor experimenteel onderzoek, heeft een AI gecreëerd die zichzelf leert om Battlefield 1 te spelen. Voor het project werd inspiratie gehaald bij Google, dat eerder een zelflerende AI aan de slag liet gaan met Atari games. EA wilde zien hoe zo'n AI het zou doen in een meer complexe first-person shooter AAA-game als Battlefield 1. Het resultaat is op zijn minst interessant.
Het is belangrijk om te onderstrepen dat de AI op zichzelf nog niets van de game weet, buiten wat het doel is dat bereikt moet worden. Daarnaast zijn in de spelwereld extra incentives gedropt om het gedrag van de AI te sturen. Zo zijn er heel wat kubussen beschikbaar op het slagveld die ammo en leven geven, iets waar de AI na verloop van tijd ook mee overweg kan. De AI gedraagt zich namelijk anders wanneer hij veel of weinig leven heeft, veel of weinig ammo.
Het voorlopige resultaat is dat de AI redelijk goed is in de basis van Battlefield 1, maar in de buurt van menselijke spelers komt de AI nog niet. De AI is goed in het reageren op andere spelers en zaken die gebeuren in de game, maar wanneer de AI op zichzelf is, begint hij soms gewoon in een rondje te lopen op zoek naar iets om te doen. Ook vooruit denken is nog niet meteen een sterk punt van de AI.
Het interessante is natuurlijk dat de AI alleen maar beter wordt naarmate hij de game meer en meer speelt, dus wie weet wordt de AI ooit wel een waardige tegenstander. Wat dat betreft ziet EA alvast mogelijkheden voor de toekomst. Een dergelijke AI zou namelijk een mooi alternatief zijn voor bots, die momenteel nog geprogrammeerd worden en al bij al weinig dynamisch zijn. Ook voor het testen van games tijdens de ontwikkeling en voor release kan een dergelijke AI handig zijn. Menselijke spelers hebben immers slaap en tijd nodig, terwijl een AI gewoon onbeperkt op de game losgelaten kan worden.
Volgens EA zou het over enkele jaren mogelijk zijn dat een dergelijke AI wint van pro spelers, maar dat is niet het doel van EA. Men verricht dit onderzoek vooral om er nieuwe en betere game ervaringen mee te kunnen creëren.