Microsoft werkt aan Career progressiesysteem voor Xbox
In de zomer van vorig jaar werd duidelijk dat er gewerkt wordt aan een uitbreiding van het Xbox Achievements systeem. De bedoeling is om beter rekening te houden met de speelstijl van verschillende spelers. Momenteel kunnen spelers namelijk 1000 Gamerscore per game verdienen, en veel games spelen levert zo veel Gamerscore op, maar spelers die voornamelijk bij één game blijven, bijvoorbeeld een multiplayer shooter, krijgen daarom veel minder Gamerscore, terwijl ze mogelijk erg goed zijn in die ene game die ze dan wel constant spelen. De bedoeling is om een complementair systeem te lanceren dat ook daar rekening mee houdt, zodat ook zulke verdiensten van spelers in de schijnwerpers worden geplaatst. Dat betekent echter niet per se dat zo'n verdiensten zich rechtstreeks zullen weerspiegelen in de Gamerscore.
Inmiddels zijn wat meer details opgedoken omtrent wat Microsoft precies voor ogen heeft. De info komt via Windows Central en is niet officieel bevestigd, maar doorgaans zijn de bronnen van Windows Central betrouwbaar. Microsoft zou een "Career" systeem ontwikkelen dat je via levels progressie laat maken, los van Achievements, gewoon door games te spelen. Op die manier krijgen ook spelers die dezelfde game blijven spelen het gevoel dat ze vooruitgang boeken. Mijlpalen in levels leveren dan extraatjes op, zoals bijvoorbeeld outfits voor je Avatar. Wat dat betreft zou er gebruik gemaakt worden van Avatar loot crates. Al bij al dus een erg gangbaar progressiesysteem dat ook naar Xbox zou komen.