Hitman: Sniper Assassin

Door Thibault007, 28-06-2018 10:50

Hitman: Sniper Assassin

In 2015 verscheen de mobiele game Hitman: Sniper. Hierin nam de speler als Agent 47 plaats achter het vizier van een sniper om zo verschillende voorgedefinieerde targets zo efficiënt mogelijk neer te halen. Bij de langverwachte aankondiging van Hitman 2 werd meteen ook de grote broer van deze game aangekondigd, getiteld Hitman: Sniper Assassin. Concreet betreft het een losstaand extraatje, maar een leuke wending is dat iedereen die Hitman 2 pre-ordert de game reeds kan spelen.

Net zoals in zijn voorganger neemt Agent 47 in Sniper Assassin dus opnieuw plaats achter een sniper rifle. Dit is meteen de enige locatie waar je de gehele game zal beleven, zonder zelf enige vrijheid te hebben qua locatiebepaling. De volledige game ben je dus vastgekluisterd op die ene locatie. Waar Hitman: Sniper zich afspeelde in en rond een riante villa, is een stijlvol trouwfeest ditmaal de voorgeschotelde setting. Op het feest zijn een 3-tal gevaarlijke gasten aanwezig die nodig geëlimineerd moeten worden, een klusje waar Agent 47 zijn hand niet voor omdraait. Helaas is hiermee reeds de hele opzet van het spel beschreven, veel verder reikt de formule immers niet.

Een kernelement van de Hitman games is uiteraard het slim gebruikmaken van het fraaie level design en dit is ook weer het geval in Hitman: Sniper Assassin. Ondanks het feit dat je je als sniper op een aanzienlijke afstand van de actie bevindt, kan je nog steeds in grote mate de omgeving in je voordeel gebruiken. Wie bezeten is door een hoge score zal er dus alle baat bij hebben om de omgeving te onderzoeken tot die geen geheimen meer herbergt. Na je studieronde kan je zo uiteindelijk targets neerhalen en ervoor zorgen dat ze in een fontein of door een raam vallen waardoor het lichaam niet meer zichtbaar is. Dergelijke geslaagde acties zijn niet alleen typisch Hitman, maar bezorgen je ook die zalige adrenalinerush van een perfect afgewerkte kill. Op deze manier is er genoeg creatieve input mogelijk van jou als speler om je eigen plan van aanpak samen te stellen en vervolgens ook te realiseren wat je voor ogen had, net zoals wat je dus verwacht van een Hitman game.

Ondanks de hoge funfactor schiet Hitman: Sniper Assassin op andere vlakken wat minder scherp. Op een kwartiertje tijd heb je een eerste playthrough achter de kiezen en heb je eigenlijk alles gezien wat de game te bieden heeft. Vanaf dan wordt alles dat je nog zal doen een herhaling van eerdere gebeurtenissen (zijnde met een paar aanpassingen dankzij customization voor je wapen). Bij elke playthrough wordt het enkel meer ingebakken wat er precies gaat gebeuren, wat wel werkt, wat niet werkt … Na een dik uur ken je de game reeds even goed als de gemiddelde aflevering van F.C. De Kampioenen en is de fun er wat af. Het betreft een minigame en iedereen die een volwaardige Hitman titel verwachtte zal bedrogen uitkomen. Er worden je extra uitdagingen aangereikt om zo je score te verhogen, maar het jagen op een betere score blijft maar even leuk (en is niet voor iedereen weggelegd).

De belangrijkste toevoeging aan Sniper Assassin in vergelijking met zijn voorganger is misschien wel de toevoeging van co-op. Hiermee kan je samen met een vriend op de targets jagen. Verder verandert er eigenlijk niets aan de game in vergelijking met de singleplayer versie, maar samen met een vriend een doordacht plan uitwerken op Ocean’s Eleven niveau dat uiteindelijk in chaos eindigt is altijd lachen. Houd er rekening mee dat je de online co-op enkel kan spelen met een vriend uit je vriendenlijst. Je zal dus een persoon die ook de game heeft moeten uitnodigen voor een sessie in plaats van zomaar verbonden te worden met een willekeurge online speler via internet. Helaas blijft ook hier het probleem dat er verder weinig variatie is en dus weinig redenen om de game langer te blijven spelen.

Het feit dat je vastgekluisterd zit op dezelfde plaats en er ook geen variatie is qua locaties noch targets, zorgt ervoor dat je al snel alles gezien hebt. Buiten dat zit de gameplay goed en is het tactisch samenwerken met een vriend in de co-op mode genieten geblazen. We hadden alleen liever gehad dat we wat langer konden genieten. Hitman: Sniper Assassin is en blijft een extraatje en zo moet het ook gezien worden. Als je het uiteindelijk ziet als een minigame en hem ook als dergelijke game bekritiseert, kan je gerust stellen dat Hitman: Sniper Assassin een geslaagde opwarmer is voor Hitman 2.

• Genoeg vrijheid
  • Strakke gameplay die veel voldoening geeft
80/100