"Xbox Series X-games lijden niet onder Xbox One-ontwikkeling"
Games die voor één specifieke console worden ontwikkeld, lijken ook beter te presteren omdat de ontwikkelaar ten volle gebruik kan maken van datgene wat die console te bieden heeft. Echter, dat betekent ook dat heel wat mensen twijfels hebben of games die op Xbox Series X uitkomen niet te lijden hebben onder een versie die ook moet werken op Xbox One.
Bij een consolegeneratiewissel (driedubbele woordwaarde!) heb je namelijk heel wat cross-gen titels en dus verdeelde ontwikkelingsmiddelen. Phil Spencer, hoofd van Xbox, wimpelt die vrees in elk geval af. "Je kan zelfs zien dat bij onze first-party consolegames die naar pc gaan, dat de meest gestoffeerde versie op pc zit, ondanks het feit dat het pc-ecosysteem het meest diverse is qua hardware."
Hij erkent dat ontwikkelaars uiteindelijk een keuze maken wat ze zullen ondersteunen qua hardware, maar dat de pc-markt aantoont dat de meest verbluffende pc-games aantonen dat beschikbaarheid op verschillende hardware geen belemmering hoeft te zijn. "De gedachte dat ontwikkelaars niet weten hoe ze games, engines of ecosystemen moeten bouwen die op verschillende hardware werkt.... De pc-markt toont aan dat ze dat wel weten."
Ze kunnen het, maar de vraag is vooral of ze het willen doen.
Geplaatst op 2020-07-11 15:23:22