Rockstar neemt drastische maatregel in laatste fase van GTA 6 ontwikkeling
Update: GTA 6 developers boos op Rockstar, komt release in gevaar?
Met een release van GTA 6 ergens in de eerste maanden van 2025 in het vooruitzicht heeft Rockstar een drastische maatregel genomen om de laatste fase van de ontwikkeling goed door te komen, een maatregel waar niet alle werknemers blij mee zijn.
Net als heel wat andere developers koos Rockstar er tegen de achtergrond van de coronapandemie voor om werknemers van thuis uit te laten werken, een systeem dat ook na corona bij veel studio's behouden bleef. Recent zijn echter meer en meer ontwikkelaars op dat systeem teruggekomen, veelal met het argument dat samen op een kantoor werken veel efficiënter en productiever is.
Die argumenten haalt ook Rockstar aan nu het van werknemers eist om voortaan weer vijf dagen in de week op kantoor te werken. In de laatste fase van de ontwikkeling van GTA 6 wil men de touwtjes immers steviger in handen hebben, niet alleen om de kwaliteit te verzekeren en de lancering niet in het gedrang te brengen, maar ook om lekken zoveel als mogelijk te vermijden.
Hoewel er goede argumenten lijken te zijn om werknemers weer naar kantoor te laten komen, is niet iedereen er blij mee, simpelweg omdat veel werknemers inmiddels hun leven hebben georganiseerd vanuit een work-at-home systeem. Sommige werknemers zijn bijvoorbeeld verhuisd en kunnen moeilijk nog naar kantoor komen, andere werknemers hebben een job aangenomen net omdat ze van thuis uit konden werken (en bijvoorbeeld niet in de buurt woonden toen ze de job aanvaardden).
Na enkele jaren terug wisselen naar een systeem waarbij het grootste deel van de week op kantoor gewerkt moet worden, kan dus wel wat praktische en organisatorische obstakels met zich meebrengen, maar los daarvan is er nog een duister kantje dat vaak onderbelicht blijft. Bedrijven durven de terugkeer naar kantoor namelijk wel eens te eisen wanneer ze plannen hebben om in de nabije toekomst mensen te ontslaan. Omdat sommige werknemers praktisch gezien niet kunnen terugkeren, laten deze werknemers de eer vaak aan zichzelf of is er een legitieme reden voor het ontslag, wat de afvloeiingen voor het bedrijf in kwestie veel makkelijker maakt.
Bij dit soort creatieve processen waar je bijna een constante interactie moet hebben met de mensen in je team kan ik me er wel iets bij voorstellen dat een directe lijn naar je collega's hebben leid tot betere kwaliteit en snellere oplevering. Sucks voor de werknemers though, dat is zeker.
Geplaatst op 2024-03-01 09:18:09, bewerkt op 2024-03-01 09:18:55