DICE: "Gamers willen hetzelfde, maar anders"
De reden waarom we bij Battlefield 3 een compleet nieuwe engine voorgeschoteld krijgen, is volgens DICE heel eenvoudig. Men wou immers nieuwe zaken kunnen aanbieden, zonder de speler af te schrikken. "Iedereen wil iets unieks, maar als ze het krijgen, vinden ze het niet leuk, omdat het anders is", laat Patrick Bach weten.
"Ik ben een klant, dus ik weet wat ik wil. Ik wil hetzelfde, maar anders. Het is de klassieke "hetzelfde, maar anders"-mentaliteit. Het moet lijken op wat ik had, maar het moet tegelijkertijd uniek zijn. De enige vraag is dan wat uniek is en wat hetzelfde is. Hoeveel lef moet je tonen," vraagt Bach zich af. Marktonderzoek zal volgens Bach het antwoord ook niet geven, omdat de speler antwoordt met "Ik wil het zoals het was, maar dan beter".
"Als je het dan zo doet, dan zou het als hetzelfde aanzien worden, niet als een nieuw spel. Ons doel is dus om een nieuwe visie te creëren voor iets, zodat de klant kan zeggen dat hij het door heeft en dat het anders aanvoelt en dus nieuw is."