Dead or Alive 5 "duwt genre naar volgende generatie"
Blijkbaar heeft het hoofd van Team Ninja niet meteen een hoge dunk van de fighting games die sinds Dead or Alive 4 zijn verschenen. "Je ziet tegenwoordig veel fighting games die makkelijk op te pikken en te spelen zijn. Echt simplistische fighting games. Je bent gewoon klaar om te spelen", laat Yosuke Hayashi weten.
"We vonden dat wel oké, maar we wilden echt een nieuwe dimensie toevoegen aan fighting games. We wilden evolueren en iets maken dat de huidige systemen ten volle benut. Wat zou een fighting game zijn als je de basis ervan name en dat 100% versterkt? Wat als je de volledige kracht van de PS3 en Xbox 360 gebruikt? Dat wilden we doen, iets maken dat je niet even naar een handheld port en dat enkel mogelijk is op deze consoles."
"Toen we daaraan dachten, wisten we dat de industrie ondertussen sterk veranderd was en dat hetzelfde doen niet genoeg zou zijn. We zouden daar niet tevreden mee zijn. Met die kennis als inspiratiebron willen we Dead or Alive 5 zoveel mogelijk oppompen, om het tot iets te vormen dat het genre naar de volgende generatie duwt."