Sony: PSP was verwarrend, les voor PS Vita
Als je kan terugkijken op een gebeurtenis of een periode uit het verleden, heb je altijd de luxe om fouten en problemen te kunnen (in)zien. "Ik denk dat we de PSP als een multimediatoestel wilden promoten en in het begin hadden we het veel over de videomogelijkheden, de muziekmogelijkheden en tal van andere functies van het toestel", laat Jim Ryan (president van SCEE) weten.
"We hebben nu begrepen dat het misschien eerder de klanten verwarde en dat ze niet meer zeker wisten waar het toestel nu echt om draaide. Deze keer doet de PS Vita alles wat de PSP kon en veel beter. [...] We zijn echter een stuk rechtlijniger in hoe we het toestel in de markt zetten. We zeggen dat het in de eerste plaats voor games is. Het is gebouwd als gaming toestel en dat is ook wat het het beste doet." Verder zegt hij dat de PSP hen ook geleerd heeft dat mensen geen ports willen van PS2- en PS3-games, maar hun eigen volwaardige games. "Klanten gingen dan gewoon op PS2 of PS3 spelen. Bij de PS Vita helpen de interfaces ons erbij om dat euvel te verhelpen. We hebben geleerd dat de spelervaringen uniek moeten zijn om gamers aan te kunnen trekken."