Obsidian: digitaal doodsteek voor tweedehands
Zowat het grootste doelwit van uitgevers en ontwikkelaars is tegenwoordig de tweedehandse verkoop. Omdat men daar geen centen uit kan puren, is men steevast op zoek naar manieren om het een halt toe te roepen. Zo kwam onder meer de Online Pass tot leven.
Obsidian, makers van Dungeon Siege III en binnenkort ook de South Park RPG, ziet echter meer heil in het digitale tijdperk. "Onze hoop is dat we genoeg middelen bij elkaar kunnen krijgen om onze eigen games digitaal te verkopen. Kleinere games kunnen leuk zijn om aan te werken en het zou leuk zijn om dat [digitaal] te doen, maar het gaat tijd vergen om dat op te zetten. We willen het immers juist doen", laat Chris Avellone (chief creative officer) weten. "Natuurlijk is een van de beste zaken aan de digitale markt dat je de tweedehands markt inkrimpt. Ik hoop dat digitale distributie de tweedehandsmarkt in het hart steekt".
Verder ziet hij er nog andere voordelen in, met name dat je geen vaste afleverdatum hebt, omdat je flexibeler kan zijn met de content (zoals de DLC van Fallout: New Vegas hem toonde), omdat je er gerust een week langer over kan doen in plaats van dat je je richtdatum moet halen om de schijfjes bijvoorbeeld te laten persen. Verder dringt het de productiekosten terug en ben je niet meer afhankelijk van een uitgever.