Binary Domain-maker wil "wereldwijd publiek" bereiken
Stap voor stap weet Yakuza ook in het Westen meer bereik te genereren, maar toch is het een op en top Japans spel. Met Binary Domain gaat het team achter de Yakuza-reeks eens voor een andere aanpak. Daarvoor werd een shooter in het leven geroepen waarbij je in een post-apocalyptische wereld kan rondlopen, maar ook tegen robotten moet strijden.
Producer Masayoshi Kikuchi legt uit waarom men voor dit concept is gegaan en hoe moeilijk het was om een shooter te ontwerpen. "Er is een zekere taalbarrière bij bepaalde media zoals boeken en films, maar bij games kan je die barrière tegenwoordig overstijgen. Omdat we al een hele poos Japanse games aan het maken waren, wilden we de uitdaging aangaan om een wereldwijd publiek te bereiken. Je kan daarbij niet op 1 publiek steunen, want je moet rekening houden met iedereen. Daarom werden er voor Binary Domain ook 2 schrijvers samengezet, een Japanse en een Britse, om zo aan het verhaal en de dialogen te werken."
Waarom men dan voor een shooter heeft gekozen, lijkt een redelijk voor de hand liggende keuze te zijn. "Het geeft ons het grootst mogelijk platform om zoveel mogelijk gamers te bereiken. Ja, het is onze eerste shooter en er zijn heel wat uitdagingen, maar er zijn veel fanatiekelingen in het team en die spelen heel wat Westerse games. We hebben ook heel wat shooters bekeken als referentiepunt en daaruit hebben we ook proberen te vatten wat er ontbreekt in het genre om er iets nieuws in te verwerken. Dat is waar de robotten in tevoorschijn komen."