Dead Space 2 aanvankelijk veel moeilijker
Tijdens een interview liet een van de ontwikkelaars van Dead Space 2 weten dat het spel aanvankelijk een stuk moeilijker was dan wat spelers uiteindelijk kregen voorgeschoteld. Zo waren bepaalde levels een stuk uitgebreider en waren er puzzels voorzien om je hoofd danig over te breken. De moeilijkheidsgraad moest uiteindelijk echter worden aangepast omdat tot 30% van de testers er niet in slaagde vooruitgang te boeken in het spel.
Brian Bartram, "combat and control designer" van Dead Space 2, vertelt dat het eigenlijk het typische verhaal betreft van design en productie. De ontwerpers willen een spel waarin ze zoveel mogelijk content kunnen steken en dat op de manier die zij willen, maar langs de kant van de productie wil men vooral een spel dat uiteindelijk in de winkelrekken kan belanden. Daarom moeten er compromissen gemaakt worden en uiteindelijk wordt de aanvankelijke hoeveelheid features van een game teruggebracht tot enkele kernmerkende mechanismen die de kern van het spel uitmaken. Bij Dead Space 2 is dat dus niet anders.
Vermoedelijk wordt momenteel hard gewerkt aan Dead Space 3, al is het spel officieel nog niet bevestigd. Wel dook al informatie op over het verhaal en de setting van de game. Zo zou Dead Space 3 zich voor een groot stuk op een ijsplaneet afspelen. Hoe het met de moeilijkheidsgraad gesteld zal zijn, daar hebben we vooralsnog het raden naar.