Microsoft-exclusives: "Focus op kwaliteit, niet op aantal"
Met de komst van Move en Kinect heeft de hardcore gamer wel al vaker de wenkbrauwen gefronst bij het aanschouwen van de lijst exclusieve hardcore titels voor hun geliefkoosde console. Zeker bij de Xbox 360 zou men kunnen zeggen dat die lijst misschien wat mager uitvalt. Toch panikeert Microsoft zelf hoegenaamd niet.
Phil Spencer, corporate vice president van Xbox 360, stelt immers dat de hardcore gamer nog steeds in overweging wordt genomen bij het opstarten van exclusieve franchises. "Hardcore franchises opstarten is niet eenvoudig. Als ik kijk naar het proces bij Gears of War en de tijd, het zweet en de moeite die daarin zijn gekropen, dan is het duidelijk. Ook Alan Wake, Too Human, Crackdown en andere titels die niet hetzelfde succes hebben gehaald, tonen dat, ondanks dezelfde moeite die er is in gestoken."
Toch wil hij benadrukken dat het om de kwaliteit en de impact van de titels draait en niet om het aantal releases per jaar. "We zullen er op blijven focussen met nieuwe partnes zoals Crytek en andere die we nog niet hebben aangekondigd. We vinden het essentieel dat de hardcore gamer de Xbox 360 bekijkt als hét toestel om games op te spelen."