Nadenken op Hardcore en Insanity in Mass Effect 3
De hogere moeilijkheidgraden van een game zijn meestal behoorlijk pittig en dat wil men in Mass Effect 3 ook benadrukken. Eerder had Bioware al aangegeven dat deze derde telg sowieso al een stukje taaier zou zijn, vermits de moeilijkheidsgraden opgeschoven waren ("Veteran" is nu gewoon "Normal" geworden). De allerhoogste moeilijkheidsgraden, Hardcore en Insanity, zullen nu echter niet enkel vragen om meer kogels af te vuren, maar zijn echt hersenkrakers blijkbaar.
"Op Normal zal je door het spel kunnen schieten, maar op Hardcore en Insanity ga je dat niet meer kunnen doen. Je zal echt moeten nadenken over elk gevecht: wie zijn de vijanden, wat is de tegenstand. Vervolgens moet je je strategie bepalen. Ik hoop dat het zo aanvoelt dat het spel je aanpakt als je een fout maakt. Het mag niet aanvoelen alsof je goed bezig was en gewoon stierf. We hebben geprobeerd om het zo te doen aanvoelen dat je het probleem met je hele team, al je krachten en de juiste wapens moet aanpakken. Gewoon in cover zitten en 5 of 6 keer tevoorschijn komen om alles neer te knallen, zal niet mogelijk zijn", laat lead designer Preston Watamaniuk weten.