Firaxis: klassieke games hebben aantrekkingskracht
Firaxis, de alom gekende ontwikkelaar van Civilization, gaat nu een poging wagen om XCOM nieuw leven in te blazen met XCOM: Enemy Unknown, waarbij men trouw beweert te blijven aan de roots van de franchise, een reeks die nog steeds populair is bij de gamer vandaag.
"Die [klassieke franchises] hebben nog altijd hun aantrekkingskracht. Om eerlijk te zijn: als ik Alpha Squadron Bravo Two-Seven-Niner zou maken, zouden er meer afwachtende reacties zijn, maar met een nieuwe versie van XCOM zijn mensen meteen geïntrigeerd," laat Jake Solomon (lead designer) weten. Hij beseft ook dat een gekende franchise een voordeel is, maar wil het niet uitbuiten. "Ik hou echt van het originele spel. Het is dus leuk om die positie te zitten en het is mijn droom om dit spel te mogen maken."
Men wil ook niet omschakelen naar modernere genres, zoals bij Syndicate en de andere XCOM-game wel gebeurd is. Doordat men Civilization heeft gemaakt, beseft Firaxis dat er een markt is voor strategy games, stelt Solomon. Bij XCOM kon men immers ook uit andere genres putten, vermits er ook RPG-elementen, strategie-elementen, actie-elementen en tactische elementen in de franchise verwerkt zaten. "Uiteraard hopen we dat we mensen kunnen aanspreken die voor al deze elementen te vinden zijn."