Bioware reageert op DLC-kritiek Mass Effect 3
De kritiek op Bioware en Electronic Arts omtrent de DLC voor Mass Effect 3 is er sinds de release van het spel alleen maar heviger op geworden. Voor de release kwam er al kritiek toen bekend raakte dat er al van op de dag van release DLC beschikbaar zou zijn, waarna die kritiek alleen maar toenam toen bleek dat het wel eens belangrijke content kon zijn om het volledige verhaal te kennen. Ook na de release bleef de kritiek groeien. Zo is er ophef over een foto in de game, zijn veel fans niet te spreken over het einde van Mass Effect 3 en zouden er indicaties zijn dat de DLC waarrond alles draait, From Ashes, reeds op de disc aanwezig is. Dit laatste kon echter nog niet bevestigd worden en Bioware heeft inmiddels de tijd genomen om te reageren op alle DLC-kritiek.
Mike Gamble, een van de producers van Mass Effect 3, vertelt dat From Ashes een download betreft van meer dan 600 MB. Hierin zit alle nieuwe content, waaronder de missie op Eden Prime, nieuwe dialoogopties, nieuwe conversaties (met het nieuwe personage), nieuwe cinematics, het Prothean-wapen en nieuwe voorkomens voor alle squad members. Gamble stelt voorts duidelijk dat al deze content werd afgewerkt op het moment dat het hoofdspel "in certification" was en dat de extra content dus niet op de disc aanwezig is.
Wie goed op zijn woorden let, ziet echter dat Gamble geen melding maakt van het nieuwe personage als onderdeel van de DLC-download. Toevallig is dit ook het enige wat echt valt af te leiden uit de Youtube-video waaruit werd opgemaakt dat de DLC al aanwezig is op de disc. Door het veranderen van een stukje code kreeg de speler immers het nieuwe personage te zien, maar ook hier lijkt Bioware nu een antwoord op te bieden. Men wilde namelijk dat het nieuwe personage optimaal geïntegreerd werd in het verhaal van het hoofdspel. Om dit goed te laten verlopen, moest men bij de ontwikkeling van het hoofdspel reeds anticiperen op de DLC. Het extra personage moet bijvoorbeeld ook toegankelijk zijn via character selection en die code kan je niet zomaar overschrijven met DLC. Bepaalde delen van het nieuwe personage zzijn dus inderdaad al op de disc aanwezig, maar dit zou slechts een basis betreffen die door de DLC-download verder wordt ingevuld. Deze uitleg van Bioware lijkt alvast ondersteund te worden door de Youtube-video in kwestie. Daar zien we immers alleen het uiterlijk van het extra personage verschijnen en van de extra dialogen, cinematics en missies valt niets te bespeuren.
Over de wenselijkheid van DLC op de eerste dag en de aard van de DLC vertelde Gamble amper iets, afgezien van de melding dat de ontwikkeling van de DLC wel degelijk werd afgerond toen het hoofdspel al af was. Uit een iets minder officiële hoek is er echter wel een reactie. Christina Norman, ex-Bioware, werkte mee aan de eerste Mass Effect-game en op de Game Developers Conference afgelopen week haalde ze uit naar iedereen die kritiek heeft op DLC.
Volgens Norman heeft DLC een jaar na release geen nut omdat de meesten tegen dan hun game al drie keer terug hebben verkocht aan GameStop. Net daarom is het volgens Norman belangrijk om DLC snel uit te brengen, zelfs op de eerste dag. Voorts uit ze haar ongenoegen over al het geklaag van gamers vanaf het moment dat er DLC wordt vermeld. Soms is enkel de titel van de DLC bekend en dan wordt er al meteen moord en brand geschreeuwd, zonder dat men weet wat de DLC precies zal inhouden of hoe de DLC tot stand is gekomen. Ze verwijt (een deel van de) gamers onderdoordachte conclusies als "de game moet wel onvolledig zijn" en "de game moet nu wel geruïneerd zijn" en ze vraagt om games te beoordelen op wat ze feitelijk zijn. "Beoordeel onze games op wat ze zijn. Beoordeel de DLC op wat het is. Stop te denken dat je een producer bent en stop ons te zeggen wanneer en waar we onze content zouden moeten maken."