Keuzevrijheid is belangrijk in Dishonored
Arkane Studios werkt momenteel hard aan Dishonored, een ambitieuze game die inspiratie lijkt te halen uit BioShock en de speler vooral keuzes wil voorschotelen. Een bewuste beslissing, zo blijkt, want volgens Harvey Smith, baas van de studio, zorgt een dergelijke keuzevrijheid ervoor dat de speler het gevoel krijgt dat hij zelf de game mee "maakt". Mensen zouden kunnen stellen dat het spel beter in elkaar zou zitten wanneer men zou focussen op één bepaald type van gameplay, maar blijkbaar vindt Arkane Studios het interessanter om een brede hoeveelheid aan keuzes aan te bieden.
De speler zal dus zelf kunnen beslissen hoe hij de game speelt. Zo kan hij kiezen om al schietend te werk te gaan, in plaats van met magic of stealth te werken, al zijn dat natuurlijk ook opties en kan je ook gewoon een mix hanteren. Ook qua wapens en moraliteit zal de game je keuzes bieden, wat volgens Smith dus voor een interessant geheel zorgt. Wat dat betreft verwijst hij naar Far Cry 2, een van zijn favoriete games en dan vooral omwille van de verschillende manieren waarop het gespeeld kan worden. Smith zou graag meer van dergelijke "analoge" speelstijlen zien. Een game over een zombie apocalypse hoeft bijvoorbeeld niet enkel de optie van de shooter te bieden, maar kan ook interessant zijn als stealth game. Kortom: geef de speler de vrijheid om te kiezen.
Dishonored zou dit jaar nog moeten verschijnen voor pc, PS3 en Xbox 360.