Wasteland 2 is er niet voor nieuwkomers
De eerste Wasteland-game verscheen in 1988 en was in zekere zin een pionier in het RPG-genre. Het spel had een stevige invloed op het volgende project van ontwikkelaar Brian Fargo, Fallout, evenals op de ontwikkeling van een hoop andere RPG's. Intussen heeft men met behulp van het publiek 1,5 miljoen dollar bij elkaar kunnen sprokkelen om een vervolg te maken. Bijgevolg wordt Wasteland 2 dan ook een game voor de echte fans en de oude rotten, niet voor nieuwkomers.
Toen men Fargo vroeg hoe nieuwkomers zouden kunnen worden aangetrokken tot Wasteland 2, vertelde de man dat hij in de verste verte geen rekening houdt met die groep. "Dit wordt gemaakt voor mensen mensen die zijn opgegroeid met het spelen van Wasteland, Fallout en Fallout 2. Ik ga me absoluut niet druk maken over hoe ik ervoor zorg dat deze consolejongens het leuk vinden, omdat daar geen reden toe is. Het is geen afrekening met het consoleproduct, maar ik ga me gewoon geen zorgen maken over hoe ik fans van andere genres krijg."
De boodschap lijkt dus duidelijk: Wasteland 2 wordt gemaakt met geld van fans en dus wordt de game ook gemaakt voor de fans, zonder compromissen voor nieuwkomers. Met de sequel mogen we ons dan ook verwachten aan een old-school RPG, een uitgebreid systeem van oorzaak en gevolg, dialoog, exploratie en meer.