New York in Crysis 3 niet uit gemakzucht
Crysis 3, dat onlangs van een onthullingstrailer werd voorzien, speelt zich net als het tweede deel af in New York. Volgens director of creative development Rasmus Hojengaard is dat allerminst een beslissing uit gemakzucht, daar men geen assets van de tweede game recycleert. New York ziet er immers helemaal anders uit in Crysis 3, waarmee de ontwikkelaar een nieuwe ervaring in een bekende omgeving wil verwezenlijken. Je bent immers emotioneel meer betrokken wanneer je weet hoe een stad er voorheen uitzag, dan wanneer je er nooit eerder bent geweest. De organische, stedelijke setting is trouwens geen toeval, daar velen een terugkeer naar de vegetatie wel zagen zitten. Crytek besloot dan ook om de twee settings samen te brengen, hetgeen ook nog eens mooi past binnen het verhaal.
Voorts vertelde Hojengaard dat Crytek opnieuw grenzen wil verleggen wat het grafische en technische aspect betreft. Zowel de consoleversies als de pc-versie wil men tot het uiterste drijven en blijkbaar is men er al in geslaagd meer te realiseren dan in Crysis 2 het geval was. Op console heeft men ook al "parallex occlusion mapping" kunnen verwezenlijken, iets wat op pc pas mogelijk was bij de DirectX11-update. Het proces verloopt iets anders dan op pc, maar het eindresultaat zou ongeveer hetzelfde zijn. Wie al onder de indruk was van de vorige games, mag blijkbaar dus al beginnen kwijlen bij de komst van Crysis 3.