Elder Scrolls Online wil geen "speler straffen"-syndroom
Ergens volgend jaar zouden we aan de slag moeten kunnen gaan met Elder Scrolls Online, de MMO-variant van de Elder Scrolls-franchise. Toch wil men een welbepaald "syndroom" uit de gemiddelde MMO vermijden, met name het "speler straffen"-syndroom. Matt Firor, de game director, wijst daarvoor naar de werkwijze van oudere MMO's.
"Vroeger werd 1 speler beloond en een andere afgestraft en bij de nieuwe generatie MMO's worden de beloningen gedeeld." Bij The Elder Scrolls Online wil men mensen aanmoedigen om samen te spelen, om met elkaar te praten. "Zo maak je vrienden in een online game."
Verder wil men ook content naar de speler brengen zonder dat het al te veel opvalt dat die content wordt aangeboden. "Als je naar een gebied in het spel gaat en een dorp ziet en daarnaast een verlaten toren, dan zullen de meeste MMO-spelers eerst naar het dorp gaan en daar zal iemand hen zeggen dat ze naar de toren moeten. Dat vind ik dom. Als je iets interessants ziet in Elder Scrolls-games, ga je er naartoe en vind je iets interessants om te doen. Het kan misschien zelfs een lange reeks opdrachten zijn. [...] Je moet zaken niet in een bepaalde volgorde doen."