Geen tower defense in Assassin's Creed III
In Assassin's Creed: Revelations werd een tower defense mini-game geïntroduceerd die op gemengde gevoelens werd onthaald. Aanvankelijk leek het concept wel leuk, maar na verloop van tijd bleek het steeds hetzelfde te zijn en velen lieten deze stukjes dan ook links liggen. In Assassin's Creed III zal een dergelijke tower defense alleszins niet meer van de partij zijn, dat vertelde mission director Philippe Bergeron tijdens een interview. Misschien niet eens zo onlogisch, daar het mogelijk niet in de context van de game past en bovendien wordt Assassin's Creed III door een ander team ontwikkeld dan Assassin's Creed: Revelations.
Voorts vertelde Bergeron dat er in Assassin's Creed III eigenlijk twee soorten gameplay aanwezig zijn. Aan de ene kant heb je het type met "veel explosies", wat meer op sequenties gebaseerd is, terwijl je aan de andere kant een meer "free-flowing" gameplay hebt die je toelaat om je eigen pad te kiezen. Zo zal de "frontier" je toelaten om een levendige wereld te verkennen, zonder restricties.