"Tomb Raider-reboot is geen Uncharted"
Omtrent de Tomb Raider-reboot die we in maart volgend jaar voorgeschoteld krijgen, wordt vaak de vergelijking gemaakt met de Uncharted-reeks. Voor een deel onterecht, vindt Darell Gallagher, baas van Crystal Dynamics. Hij geeft toe dat er inderdaad wel enkele overeenkomsten zijn, maar de nieuwe Tomb Raider als een kloon van Uncharted afschilderen gaat te ver.
"Natuurlijk zijn het alletwee action-adventure games, oké, dus er gaat wel een zekere gelijkenis zijn. Ik denk niet dat we daar onderuit kunnen. En er zijn bepaalde zaken die de Uncharted-reeks heeft gedaan, die zwaar zijn geleend van de oude Tomb Raider. Dus, opnieuw, er gaan wat gelijkenissen zijn. Dat gezegd zijnde, als we de game als een geheel tonen, als je het ervaart van start tot finish, dan geloven we dat er een hoop verschillen zijn tussen de twee."
Gallagher verwees om te beginnen naar het verhaal dat erg verschillend is, evenals het hoofdpersonage. Voorts vindt hij dat ook de gameplay voldoende verschillend is om niet als kloon gekenmerkt te worden. In Tomb Raider zou er veel zuiniger moeten omgesprongen worden met middelen, wat in Uncharted minder het geval is. Verder zit ook de structuur van de game anders in elkaar dan die van Uncharted. Tomb Raider zou grotere gebieden kennen en de hubs, die je toelaten om je te verplaatsen tussen verschillende locaties, zouden eveneens een duidelijk verschil vormen. Nog meer verschillen vinden we in de mogelijkheid van Lara om herten en andere dieren op het eiland te doden.
Dat de nieuwe Tomb Raider een iets andere richting inslaat dan de eerdere games, valt moeilijk te ontkennen, maar de makers willen dus niet echt weten van een Uncharted-kloon. Dat de game effectief minder weg heeft van Uncharted dan je zou denken, wordt trouwens bevestigd door onze E3-delegatie, maar daarover zal je binnenkort wel meer lezen in onze preview van de game.