"Gesloten karakter van consoles doodt innovatie"
Ontwikkelaar Firefall Red5 heeft bij monde van CEO Mark Kern, die eerder aan het hoofd stond van World of Warcraft, uitgehaald naar Sony en Microsoft. Volgens Kern ontbreekt het de twee consolebouwers aan de bereidheid om nieuwe ideeën in de industrie te omarmen en daardoor zouden consoles wel eens snel achterop kunnen gaan hinken tegenover meer open platformen, zoals de OUYA-console die de steun geniet van Kern.
"De reden waarom we geen innovatie meer hebben op consoles is omdat je zoveel geld moet uitgeven om je game een zo breed mogelijk publiek te laten aanspreken op dat platform, wat een gesloten platform is. Dat betekent dus een beperkt aantal gebruikers, toch? Bij een pc als open distributieplatform daarentegen kan je een community rond je game bouwen. Om er bovenuit te steken moet je zoveel aan marketing besteden als aan het maken van de game. Dit is geen houdbaar model. Teams zijn groter en groter moeten worden om het model van 60 dollar te kunnen blijven rechtvaardigen. Het doodt innovatie omdat niemand die risico's nog kan nemen om iets nieuws te proberen bij zulke bedragen. Ik denk dat het slecht is voor gamers en dat het voor ontwikkelaars zo slecht is dat ze er kreupel van worden. En om eerlijk te zijn zie ik Microsoft en Sony niet de openheid en veranderingen omarmen die momenteel aan de gang zijn in de game-industrie." |