"Replay value is meer dan New Game+"
Clint Hocking, voormalig creative director bij LucasArts, heeft het in een van zijn blogs gehad over replay value. Volgens hem herleiden ontwikkelaars replay value te vaak tot het hebben van meerdere playthroughs, en hebben gamers meer nodig dan enkel een New Game+. Daarbij haalt Hocking Red Dead Redemption aan als voorbeeld, een game die volgens hem wel herspeelbaar is, maar geen echte replay value biedt.
"Ik denk dat we het idee moeten verwerpen dat herspeelbaarheid een maatstaf is voor de progressie van spelers, of het aantal keer dat ze een game opnieuw hebben uitgespeeld. Red Dead Redemption was heel herspeelbaar, maar het zou me verbazen als meer dan 40% van de spelers tot het einde zijn gegaan, of dat meer dan 10% alle achievements heeft. Met zulke cijfers is het moeilijk te weerleggen dat de game niet herspeelbaar genoeg is. [...] In een theoretische zin denk ik dat de beste indicator van herspeelbaarheid de depth-to-exhaustibility ratio is. Met "depth" bedoel ik specifiek de graad van rijke interconnecties tussen goed gebalanceerde systemen, en met "exhaustibility" bedoel ik de mate waarin een game vertrouwt op statische content om een boodschap over te brengen." |
Klinkt wat ingewikkeld, niet? Je kan er natuurlijk de volledige blog van Hocking eens op nalezen, maar eigenlijk komt het er op neer dat herspeelbaarheid, in de ogen van Hocking, enkel een meerwaarde is wanneer ze niet eentonig is. Jullie mening?