Just Cause-maker: "Beste open world-studio worden"
Avalanche Studios had eerder al aangegeven dat het meerdere projecten had, maar liet ook meteen verstaan dat het in 2012 niks zou aankondigen, al lijkt iedereen sowieso aan Just Cause 3 te denken. De vorige was een game waarin je eigenlijk gewoon je gang kon gaan op een immens eiland vol opdrachtjes en ontdekkingen. Een ware open wereld, waar men blijkbaar toch op verder wil bouwen.
"We zijn erop gebrand om de beste open world-ontwikkelaar te worden. Dat is ons ultiem doel. Het is een heel competitief genre, waarbij Rockstar meer een fenomeen is dan een concurrent. Wat wij het genre bieden, is iets wat weinig andere open world-ontwikkelaars kunnen: diversiteit," laat Christofer Sundberg (studiohoofd) weten. Daarbij verwijst hij wel naar Just Cause als franchise, want die vindt hij "perfect geschikt voor de volgende generatie consoles".
Bovendien is het bedrijf ook niet snel van plan om iets anders te doen dan open werelden. "We geloven in het idee om die grote werelden verder uit te bouwen met plezierige en geschifte content. Onze spelers zijn anarchisten, zoals wij. Het is grappig, want als je een speler in 1 van onze games vraagt om naar rechts te gaan, zullen ze naar links gaan. Als je daarmee aan de slag gaat - met de gedachte dat je niet kan bepalen hoe een speler reageert en dat je ervan uitgaat dat hij je spel 'kraakt', dan is het best interessant."