2 UT-bots menselijker dan mensen zelf
Met de komst van artificiële intelligentie is het altijd al de vraag geweest of het mogelijk was om robots te maken die menselijk gedrag zo goed zouden kunnen nabootsen dat we zouden verwarren met mensen. Dat is in wezen de basis van de turingtest, waarbij je uiteindelijk - aan de hand van antwoorden - moet gissen wie van de personen menselijk is en wie een bot is.
Dat principe wordt nu al ettelijke jaren toegepast op de IEEE Conference. 2K Games sponsort daar de Botprize, waarbij men een zo realistisch mogelijke bot moet creëren. Dit jaar sloegen 2 groepen erin om bots te creëren die beter scoorden op de turingtest dan de mensen zelf. Zo werden ze als 52% menselijk bestempeld, terwijl de echte spelers slechts 42% wisten te halen. Binnen 5 jaar na de start van het experiment zijn we dus al voorbij 50%.
De bots werden getest in Unreal Tournament en de spelers konden de andere spelers "taggen" met een wapen, om aan te geven of men dacht dat het een robot of mens was. Blijkbaar waren de bots dus overtuigend genoeg. Daarbij werd er ook bewust geprogrammeerd zodat de bots niet enkel voor de onmogelijke kills gingen, maar dat ze ook bewust menselijk gedrag zouden vertonen. Zo zullen mensen niet altijd het optimale kiezen en soms puur achter 1 speler gaan uit wraak, iets wat de bots ook deden. De bots kregen dus menselijke beperkingen met zich mee. Het enige dat wij kunnen zeggen: Cylon.