"Singleplayer games zijn met uitsterven bedreigd"
Rob Pardo, executive vice president of game design en lead designer van World of Warcraft, ziet de toekomst voor grote singleplayer games somber in. Hij noemt ze zelf een met uitsterven bedreigde soort. Volgens Pardo zijn er momenteel veel elementen in de game-industrie die het voortbestaan van singleplayer games bedreigen, zoals piraterij en nieuwe businessmodellen zoals free-to-play. "Tussen piraterij en de mogelijkheid van mensen om games te huren is het moeilijk voor uitgevers om miljoenen en miljoenen dollars in een game te stoppen en niet per se de opbrengst te krijgen die nodig is om die budgetten realistisch te maken."
Volgens Pardo duwt de realiteit uitgevers en ontwikkelaars dus richting nieuwe modellen en games die sterker focussen op multiplayer of een sociale ervaring. Het gevolg zou dan zijn dat grote singleplayer games meer en meer gedoemd lijken om te verdwijnen. Pardo gelooft trouwens dat in de toekomst nog meer nieuwe genres de kop zullen opsteken, genres die we ons nu nog niet kunnen voorstellen en die plots zullen opduiken.