Sony: "indie ondersteunen belangrijk voor industrie"
Als we aan de grote uitgevers denken, dan koppelen we daar vaak geen "indie" aan vast. Sony vindt het echter wel belangrijk om indie studio's te ondersteunen. Shuhei Yoshida, hoofd van Sony Worldwide Studios, vindt het zelfs "belangrijk voor de industrie".
"We werken echt hard om een ecosysteem op te bouwen zodat kleinere ontwikkelaars hun content kunnen uitbrengen en er ook financieel iets uit kunnen halen", zegt Yoshida. "Het is enorm belangrijk voor de industrie om deze opkomende ontwikkelaars, die misschien minder gebonden zijn aan regeltjes, de kans te geven om iets te proberen en zaken uit te laten geven, zodat ze feedback kunnen krijgen van klanten. Dat is het beste leerproces voor deze jonge ontwikkelaars. Voor ons is het belangrijk om deze markt te ondersteunen, zodat het nieuwe talent een kans heeft om te leren, te groeien en zichzelf uit te drukken."
Zelf ziet hij er ook een voordeel in voor de eigen studio's. Santa Monica werkt zo samen met Giant Sparrow (The Unfinished Swan) en Thatgamecompany (flower, The Journey) en leert er zelf - zo zegt Yoshida zelf - heel wat van. Het levert een andere, frisse visie op die ook toegepast kan worden op de grotere projecten. "Beide partijen kunnen immers van elkaar leren", vindt Yoshida.