Interactie ontwikkelaar en gamer levert langere speelduur
Een onderzoek via Raptr geeft aan dat gamers meer tijd spenderen in een game waar de ontwikkelaar vaak interactie biedt met zijn spelers. Het gaat hier onder meer om in-game community events, user-generated content, modding tools, toernooien, live streams en loyaliteitssystemen. De drie grootste voorbeelden hiervan zijn Portal 2, League Of Legends en ArmA 2. Dennis Fong, CEO van Raptr, wist alvast het volgende te zeggen:
"Als je de community-aanpak gebruikt, dan moet je een relatie proberen te creëren met de speler, waarbij je game slechts het begin is. Als je het goed aanpakt, dan zal dit model meehelpen om je succes te bereiken en het zal tegelijkertijd aanvoelen als een mooie geste tegenover de gamers."
Verder gaf Fong aan dat bedrijven ervoor moeten zorgen dat er een service aanwezig is die het vertrouwen van de speler over een langere periode stilletjes aan opbouwt. Een geïntegreerde community moet daarom al vanaf de eerste dag beschikbaar zijn. "Men moet echte services aanbieden waar de speler ook daadwerkelijk iets aan heeft."