Treyarch klaar om kritiek op balancing Black Ops II te weerleggen
Met de lancering van een game als Call of Duty: Black Ops II nog vers in het achterhoofd mag je je sowieso gaan verwachten aan klachten van spelers over de balans van het spel en de kracht van bepaalde wapens. Dat weet ook design director David Vonderhaar van Treyarch maar al te goed, want telkens opnieuw wordt hij via Twitter overspoeld met soms emotioneel geladen reacties waarin spelers laten weten dat ze een bepaald wapen te krachtig of te zwak vinden. Deze keer is Vonderhaar evenwel klaar om alle klagers van antwoord te dienen.
Vonderhaar heeft nu immers de "naakte cijfers" als wapen. Tijdens een interview liet hij weten klagers te zullen bestoken met "kennisbommen" en hen te "doden met feiten". Daarmee bedoelt hij dat hij gebruik zal maken van alle data die Black Ops II verzamelt tijdens multiplayer games. Door de data logging kan hij perfect zien hoe sterk een bepaald wapen op een bepaald moment is en op die manier kan hij spelers confronteren met de feiten, wat in veel gevallen zal betekenen dat een bepaald wapen helemaal niet ongebalanceerd sterk is. Klachten zijn volgens Vonderhaar dan ook vaak niet meer dan emotionele reacties van spelers op wat gebeurt in de game. Wat men ervaart is evenwel niet altijd de realiteit.