"Perfecte helden zijn Toyota-design in gamevorm"
Er zijn al verhalen genoeg geschreven over hoe vele gamehelden redelijk gelijkaardig zijn qua uitstraling en uiterlijk. Er gaan zelfs afbeeldingen de ronde waarbij het eigenlijk enorm hard opvalt hoe die helden eigenlijk allemaal elkaars broer zouden kunnen zijn. Josh Sawyer, mee verantwoordelijk voor onder meer IceWind Dale en Fallout: New Vegas, zegt dat daar een specifieke reden voor is.
"De blanke man met kort donker haar en donkere ogen, afgewerkt met een stoppelbaardje, wordt niet gebruikt om een ideaal na te streven, maar wel om zo weinig mogelijk te ergeren. Het is het principe van het Toyota-design toegepast op personages in de gamewereld. Het is het compromis ten top, want als de meeste mensen zeggen dat ze het niet slecht vinden, is dat iets goeds. Laat me duidelijk zijn: personages worden meestal niet zo bedacht. Ontwikkelaars doen hun best om unieke personages uit te bouwen en de moed zinkt dan in de schoenen door bedenkelijke blikken. Dan worden de designs aangepast en teruggeschroefd naar die persoon die je al 10.000 keer gezien hebt. Iedereen haalt dan de schouders op en dat wordt dan als een succes bezien," haalt Josh Sawyer van Obsidian (dat momenteel met Project Eternity bezig is) uit.