"Multiplayer en singleplayer The Last of Us volledig gescheiden"
Door het bekendmaken van pre-order extra's voor The Last of Us is inmiddels duidelijk dat de game ook een multiplayer zal bevatten. Hoe die precies in zijn werk zal gaan, is nog niet geweten, maar bij fans leeft de angst dat het toevoegen van een multiplayer een negatieve impact zou kunnen hebben op de ervaring van de singleplayer. Men redeneert immers dat tijd die in de multiplayer wordt gestoken, niet naar de singleplayer kan gaan en hetzelfde geldt voor het budget. Bovendien wordt vermoed dat de multiplayer er wat geforceerd aan wordt toegevoegd. Kortom: die multiplayer voorspelt volgens sommigen weinig goeds. Daar denkt Naughty Dog zelf natuurlijk anders over.
Arne Meyer, community strategist bij Naughty Dog, tracht fans gerust te stellen door erop te wijzen dat de singleplayer en multiplayer van The Last of Us volledig van elkaar gescheiden zijn wat de ontwikkeling ervan betreft. De multiplayer zou intussen al een tijdje in ontwikkeling zijn, maar de ontwikkeling van de singleplayer is daardoor geenszins gehinderd. Meyer benadrukt dat men bij Naughty Dog altijd de best mogelijke ervaring wil bieden, zowel in singleplayer als in multiplayer, en de ene component heeft dus geen negatieve invloed op de andere.
"Multiplayer heeft in geen enkele van onze games ooit middelen weggenomen van de singleplayer. Altijd gescheiden teams, altijd gescheiden middelen. De mensen die aan de singleplayer campaign werken hebben altijd de middelen en steun om dat deel van de game af te werken volgens hun geplande visie," vertelde Meyer.